2010-12-13, 18:30
Medlem
Vi har precis köpt den här datorn och den här SSD-disken. Det är tänkt att vi ska sätta in SSD-disken och ha Windows 7 (och lite andra krävande program) på den. Windows 7 ingår i datorn, men på nyare datorer är det ju ofta förinlagt på hårddisken och man installerar det första gången man sätter på den. Man får väl en produktnyckel men ingen CD/DVD med Windows på. Finns det något annat, lättare sätt att få över OSet på SSDn, eller måste jag tjata på tillverkaren tills de skickar mig en skiva? Min tanke är att det såhär i helgtider kan ta ett tag och vi vill gärna kunna använda datorn när vi flyttar in i nya lägenheten på lördag. Någon har pratat om att göra en klon av det installerade OSet till SSDn medan någon annan har sagt att det inte går eftersom det är olika strl på diskarna (1 tb vanlig disk vs 120 gb SSD). Nån annan pratade om att göra recovery disks och installera från dem..
Tacksam för hjälp, oavsett om det bara är tankar eller om ni vet hur man kan göra.
Citera
2010-12-13, 18:43
Medlem
[quote=teachingbirds]Vi har precis köpt den här datorn och den här SSD-disken. Det är tänkt att vi ska sätta in SSD-disken och ha Windows 7 (och lite andra krävande program) på den. Windows 7 ingår i datorn, men på nyare datorer är det ju ofta förinlagt på hårddisken och man installerar det första gången man sätter på den. Man får väl en produktnyckel men ingen CD/DVD med Windows på. Finns det något annat, lättare sätt att få över OSet på SSDn, eller måste jag tjata på tillverkaren tills de skickar mig en skiva? Min tanke är att det såhär i helgtider kan ta ett tag och vi vill gärna kunna använda datorn när vi flyttar in i nya lägenheten på lördag. Någon har pratat om att göra en klon av det installerade OSet till SSDn medan någon annan har sagt att det inte går eftersom det är olika strl på diskarna (1 tb vanlig disk vs 120 gb SSD). Nån annan pratade om att göra recovery disks och installera från dem..
Tacksam för hjälp, oavsett om det bara är tankar eller om ni vet hur man kan göra.[/QUO
ladda hem din os på nätet och andvänd din cdkey
Citera
2010-12-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arvika
ladda hem din os på nätet och andvänd din cdkey
Blir det helt lagligt då? Är det bara att sätta över den nerladdade filen på en cd-skiva eller usb-minne och boota från det när jag satt i ssd-disken?
Citera
2010-12-14, 01:15
Medlem
Ptolemaioss avatar
Välj mappen Acer i startmenyn och starta Acer eRecovery Management. Du kommer behöva 3st tomma DVD skivor, följ instruktionerna.

När du installerat den nya hårddisken ställer du in att den ska boota från DVD-brännaren, starta sedan med första recoveryskivan i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in