• 1
  • 2
2010-12-14, 10:05
Moderator
Falukropps avatar
Den här tar vi och flyttar till macavdelningen.

Övriga OS -> Mac OS

//mod
Citera
2010-12-14, 10:44
Medlem
korvsmulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Kan ni då förklara vad personer som säger "Jag använder Linux OS X" menar?

Skulle ju kunna mena något i stil med detta: http://silentbits.com/silentbits/wp-...fter_big_3.jpg också.
(finns exempel som är ännu mer likt, men orkade inte leta så mycket)

Alltså köra linux som man fått se ut som Mac OS X.
Senast redigerad av korvsmula 2010-12-14 kl. 10:46.
Citera
2010-12-14, 12:06
Medlem
fixiefyllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Nja, riktigt så enkelt är det inte. Köper du en ny mac idag så kommer den förinstallerad med OS X, men också med OS 9, dessa kan du köra parallellt, bara att alt-tabba mellan de program som körs i respektive OS. Sedan kan du ju installera andra OS också om du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Tihihi
Nej man får inte med OS 9 till en ny Mac idag.

Rosetta finns med på installationsksivan och får installeras separat, om man verkligen vill ha det, det möjliggör att man kan köra applikationer som endast har PPC-kod.

Inget OS 9. Nej.

Dessutom fungerar bara rosetta med ppc-osx grejer, vill man köra saker som kräver OS9 behöver man Classic och det togs bort i och med Leopard. Har Tiger kvar på min gamla iBook av den orsaken annars får man väl köra typ SheepShaver.
Citera
2010-12-14, 16:49
Medlem
ei96byods avatar
Dessutom har man valt att betona på X som "X som i uniX", eftersom Mac OS X är ett UNIX-operativ.
Alltså både för att det är Mac OS version 10, och för att det är UNIX.
Citera
2012-06-16, 12:49
Medlem
johanness avatar
bump. jag har en installations-cd för ett program som ska vara kompatibelt med Mac OS X 10.5 (PPC/Intel). om jag köper en ny macbook pro, kommer det då att funka att installera programvaran på den?
Citera
2012-06-16, 13:01
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
bump. jag har en installations-cd för ett program som ska vara kompatibelt med Mac OS X 10.5 (PPC/Intel). om jag köper en ny macbook pro, kommer det då att funka att installera programvaran på den?

Nu är jag inte inne i macvärlden alls, men då mjukvaran är specad till att funka under intels CPU:er så borde det inte vara några problem med nya macs.

(Mycket förvirring i tråden, för övrigt )
Citera
2012-06-16, 14:29
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Förmodligen kommer det fungera alldeles utmärkt, men det är inte helt säkert. Hör med programvarutillverkaren.

Det du har är ett program som är skrivet för 10.5 (Leopard). Efter det har Apple släppt två nya operativ. 10.6 (Snow Leopard) och nuvarande 10.7 (Lion). Det kan ha gjorts ändringar i operativet som gör att man måste uppdatera programvaran också.

I sommar kommer ju även 10.8 (Mountain lion) också, så kolla upp hur kompatibiliteten är där också.

Vad är det för program du vill installera?
Citera
2012-06-16, 14:53
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Vad är det för program du vill installera?
den näst senaste varianten av pro tools. installationscd:n är från 2008...
Citera
2012-06-16, 15:59
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
den näst senaste varianten av pro tools. installationscd:n är från 2008...

Skall nog funka utan problem.
Citera
2012-06-27, 18:01
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Kuriosa: Från OSX Mountain Lion så har de officiellt släppt namnet "Mac OSX 10.xx" och heter nu bara osx
Citera
2012-06-27, 18:07
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flo-Ridah
Kuriosa: Från OSX Mountain Lion så har de officiellt släppt namnet "Mac OSX 10.xx" och heter nu bara osx
OS X om man ska vara petig.
Citera
2012-06-27, 20:09
Medlem
GunnarBunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Kan ni då förklara vad personer som säger "Jag använder Linux OS X" menar?
Macbuntu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in