Citat:
Ursprungligen postat av Maersk
Tjena, min katt kom tillbaka idag efter att ha varit borta i ca 1.5 månad. Han har antagligen varit instängd någonstans då han har gått ner ~7-8 kilo. Han var en nästan fet katt innan han försvann oh nu väger han endast 4 kilo. Han vill inte äta torrfoder eller mjukmat, mjukmaten slickar han bara upp allt fett (eller vad det nu är). Det enda han vill äta är rå köttfärs så det är vad han har fått äta idag. Skulle väl gissa på att han ätit ca 200 gram idag.
Men till min fråga, bör han få äta så mycket han vill? Vet att det är farligt att äta mycket om man svultit länge. Han har fortfarande ganska mycket energi och har sprungit efter mig hela dagen och jamat. Så jag antar att han inte är alltför svulten men jag vill ändå inte äventyra hans liv nu när han är tillbaka.
Han var inte nästan överviktig, han var sjukligt fet. Han verkar ligga på en väldigt mycket bättre vikt nu, om han är en normalstor katt, även om han är något för smal. Har du en ragdoll, eller annan stor raskatt, så ber jag om ursäkt.
Ha framme det han brukar äta och låt honom självklart ha tillgång till vatten. I och med att han inte slänger i sig maten du har framme, så är han nog en katt som är bra på att kontrollera sitt intag. Droppa gärna någon droppe nötblod i vattnet, för att stimulera vätskeintaget, plus ha vanligt rent, kallt vatten i en skål på annan plats än matplatsen.
När katten börjar må bättre och har gått upp till sin matchvikt, så låt honom inte bli fet igen. Du gör honom en otjänst då.