2010-12-12, 21:33
Medlem
Tjena, min katt kom tillbaka idag efter att ha varit borta i ca 1.5 månad. Han har antagligen varit instängd någonstans då han har gått ner ~7-8 kilo. Han var en nästan fet katt innan han försvann oh nu väger han endast 4 kilo. Han vill inte äta torrfoder eller mjukmat, mjukmaten slickar han bara upp allt fett (eller vad det nu är). Det enda han vill äta är rå köttfärs så det är vad han har fått äta idag. Skulle väl gissa på att han ätit ca 200 gram idag.

Men till min fråga, bör han få äta så mycket han vill? Vet att det är farligt att äta mycket om man svultit länge. Han har fortfarande ganska mycket energi och har sprungit efter mig hela dagen och jamat. Så jag antar att han inte är alltför svulten men jag vill ändå inte äventyra hans liv nu när han är tillbaka.
Citera
2010-12-12, 21:40
Medlem
Jag är ingen veterinär men jag tror att det är bäst att du inte ger honom mer mat idag. Ring en veterinären imorgon och fråga hur du ska göra. Han kommer inte att svälta ihjäl om du inte ger honom mer mat idag men han kan däremot ta skada om du ger honom för mycket mat.
Citera
2010-12-12, 21:40
Medlem
psyjuntas avatar
Låt han äta det han får i sig, som sagt är det farligt om han vräker i sig mat, men om du nånsin svultit nån dag så vet du att man inte direkt kan få i sig maten, gör ont i magen och man skiter som fan.
Citera
2010-12-12, 22:00
Medlem
Mr.Kanakes avatar
äh fortsätt ge han torrfoder. Om han är hungrig så kommer han äta det. Men om du ger han köttfärs så kommer han ju äta det bara för att det är gott.
Citera
2010-12-12, 22:15
Medlem
Pullans avatar
Begränsa matintaget så han slipper få ont i magen, små portioner med jämna mellanrum. Se till att han dricker också, om det är möjligt kan du försöka få i honom lite vätskeersättning. Men han verkar ju ganska pigg så det kanske är onödigt men jag skulle nog ge blöt mat iallafall. Du kan se om katten är uttorkad genom att dra den lite i nackskinnet och om huden inte går tillbaka direkt så är den uttorkad.Om du tar honom till veterinären så sputar denne säkert in en vätskedepå i nacken i sådana fall.
Citera
2010-12-12, 22:46
Medlem
Eliza CTs avatar
Ge inte för mycket nu genast på en gång.
Små portioner och ofta som Pullan föreslog ovan. Dricker han dåligt så blanda i lite ljummet vatten i färsen och rör ut. Tycker du ska hålla dej till vårfoder först tills du ser att han dricker ordentligt. Sen kan du ju låta honom ha torrfoder fritt och när han äter av det minska på våtfodret.
Prova gärna om han vill ha en rörd rå äggula (absolut inte vitan!) Innehåller mycket näring som han nog kan behöva nu.
Mvh
Citera
2010-12-13, 10:44
Medlem
Hej.

Fantastiskt roligt att din katt kommit tillbaka. Jag hade en som var borta i 10 veckor en gång, en annan i en hel sommar.

Han kan inte ha gått ner 7-8 kg, om han väger 4 nu, då skulle han ha vägt minst 11 kg innan (du skriver att han var nästan fet, en katt på 11 kg kan knappt röra sig, om det inte är en Main Coon såklart)

Det skadligaste med främst feta katter är svält, för att förklara det kort, så börjar kroppen bryta ner fett som lagras in i fettcellerna. (Kallas leverförfettning.) Detta är ett livshotande tillstånd som kan ske efter endast några dagars svält. Dom blir jättedåliga, apatiska, slutar äta och blir gula i slemhinnorna. Bästa sättet att se det är att öppna munnen och titta i gomtaket, det syns även ibland på insidan öronen, och i ögonvitan, men i gomtaken syns det först, och tydligast.

Troligtvis har din katt klarat sig bra, annars hade han inte varit pigg och velat äta. Håller med föregående, ge små portioner x massor. Viktigt att han får i sig vätska, så ställ undan torrfodret några dagar. Håll koll på att det kommer avföring, så att han inte blir förstoppad. Börjar han kräkas, eller slutar äta, då är det veterinären direkt som gäller.

Att han inte vill ha torrfodret kan bero på att han är kräsen, men också tandbekymmer, att han inte vill tugga. Också något som behöver kollas upp senare isf, men inte lika akut.

Lycka till.
Citera
2010-12-13, 11:08
Bannlyst
tänk på katter har en medfödd jägar instinkt, min mors katt försvann i två vändor, en gång som typ 2 årig katt i 3 månader och en gång som 16 årig katt i en månad, båda ggrna kom han tillbaka o såg ut som fan, helt hrjad, ena örat hade jack i sig, pälsen såg ut at vara importerad från polen, och hans klor var brutala,

katter är väldigt ega och i viss mån tror jag att de är smartare än människan, katter är inte hundar, hundar är korkade i jämförelse,

han har levt fan, jagat, knullat och mått bra,

ta nu hand om han mata rejält, smickra sönder den gulla osv, det förtjänar den ...
Citera
2010-12-14, 16:55
Medlem
Den har inte varit instängd, katter gör så här. Min var borta i 35 dar och kom tillbaka smal som fan. När de blir desperata återkommer dem men de behöver utforska utanför sina egna revir, min sprang bort i samband med flytt, kanske för att hitta nya revir. De vill veta om gräset är grönare....
Citera
2010-12-15, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maersk
Tjena, min katt kom tillbaka idag efter att ha varit borta i ca 1.5 månad. Han har antagligen varit instängd någonstans då han har gått ner ~7-8 kilo. Han var en nästan fet katt innan han försvann oh nu väger han endast 4 kilo. Han vill inte äta torrfoder eller mjukmat, mjukmaten slickar han bara upp allt fett (eller vad det nu är). Det enda han vill äta är rå köttfärs så det är vad han har fått äta idag. Skulle väl gissa på att han ätit ca 200 gram idag.

Men till min fråga, bör han få äta så mycket han vill? Vet att det är farligt att äta mycket om man svultit länge. Han har fortfarande ganska mycket energi och har sprungit efter mig hela dagen och jamat. Så jag antar att han inte är alltför svulten men jag vill ändå inte äventyra hans liv nu när han är tillbaka.

Han var inte nästan överviktig, han var sjukligt fet. Han verkar ligga på en väldigt mycket bättre vikt nu, om han är en normalstor katt, även om han är något för smal. Har du en ragdoll, eller annan stor raskatt, så ber jag om ursäkt.

Ha framme det han brukar äta och låt honom självklart ha tillgång till vatten. I och med att han inte slänger i sig maten du har framme, så är han nog en katt som är bra på att kontrollera sitt intag. Droppa gärna någon droppe nötblod i vattnet, för att stimulera vätskeintaget, plus ha vanligt rent, kallt vatten i en skål på annan plats än matplatsen.

När katten börjar må bättre och har gått upp till sin matchvikt, så låt honom inte bli fet igen. Du gör honom en otjänst då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in