2010-12-12, 01:38
Medlem
Har funderat kring elektrolys av vatten och har ett par frågor.

Första frågan:
Vad för strömstyrka och spänning behövs för att genomför elektrolysen? Antar att denna måste vara relativt energikrävande då denna process inte används på små ubåtar, men däremot atomubåtar som har "oändligt" med energi.

Andra frågan:
Vilka material behöver atoden respektive katoden vara gjorde av för att elektrolysen ska fungera över huvud taget? Vilket material är bäst lämpat, om vi bortser ifrån material så som gediget guld då detta inte är möjligt, ekonomiskt sätt

Tredje frågan:
I ett kärl utformat som på bilden nedan, skulle gaserna separera sig på detta sätt, och skulle vätgasen ta upp större volym jämfört med syrgasen?
Har endast gjort placerat respektive gas på slumpad platts. Vart skapas vätgasen, katoden eller anoden?

http://i624.photobucket.com/albums/tt330/94vikcha/Elektrolyz.jpg

Fjärde frågan:
I ett kärl som bilden ovan. Vilket tryck skulle man kunna uppnå? Antar att det finns en gräns då extremt tryck förhindrar mer spjälkning från att ske, vart ligger denna gräns? Sen kanske kärlet i sig ger vika först, men teoretiskt sätt.
Citera
2010-12-12, 01:43
Medlem
sommarlovs avatar
Rena läxtrådar äv inte tillåtna tror jag.
Berätta med EGNA ord vad du inte förstår...
Citera
2010-12-12, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Rena läxtrådar äv inte tillåtna tror jag.
Berätta med EGNA ord vad du inte förstår...

haha det är ingen läxtråd xD

Har funderingar kring att ha som projekt i 3an i gymnasiet att konvertera en moped till ett vattendrivet fordon. Känner att jag behöver bygga baskunskaper kring elektrolysen i sig för att kunna få en bra grund. Kanske får jag konstruera en "basstation" som är kopplat på vanliga elnätet (230v~) då 12v blyack kanske inte räcker(?) osv...

Texten är skriven med 100% egna ord. Bilden är ritad ifrån 100% egna tankar.
Citera
2010-12-13, 00:02
Medlem
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här