Citat:
Ursprungligen postat av [Hi3G]X
text
Som sagt, det där med
SHA eller tom
Blowfish, nu var de två sidorna för Archlinux, men det bör finnas guider osv till ubuntu. Annars får du ett litet hum hur det fungerar i vilket fall.
Det andra är att om du använder dig av eCryptfs, då används
ditt lösenord att avkryptera nyckeln som används för att kryptera dina filer. För att lägga på ett lager till, kan du åstadkomma
två faktors autentisering, genom att
ha din nyckel på ett usb-minne/
USB-Nyckel.
Det tredje du kan göra, är att
titta på lösenordslänkarna i min signatur.
Om du har tex en mobil med en webläsare med stöd för javascript eller android eller iphone.
Då kan du använda passwordmaker för att generera fram ditt lösenord.
Detta kan du göra, genom att skriva i 'url fältet' - "
användare@host".
Samma system funkar bra om du tex har fler än en mailadress. Då använder du helt enkelt "
användare@dinmailhost", eller en krypterad zipfil med lösen osv.
Hur långt ditt lösenord bör vara,
väljer du givetvis själv!
Ett annat trick jag använder mig av, är att när jag genererat fram mitt lösenord som vanligt.
Då lägger jag till ett par extra tecken efter lösenordet jag/coolkey funktionen (i firefox-pluginen) har fyllt i lösenords fältet.
ntsahp#rcc231231123 <--- Säg att jag generade fram detta lösenordet med mitt master lösenord (gurka) tillsammans med url värdet: 'flashback.org'.
Låt oss säga att jag skröt på fyllan om att 'gurka' är skitbra lösenord, då skulle man i vanliga fall drabbas av panik, då det inte var dugg hemligt längre.
MEN iom jag fyller i först mitt lösenord 'gurka' och sedan '
ipåvensröv' direkt efter 'gurka', spelar det ingen som helst roll att halva befolkningen på planeten känner till 'gurka'-lösenordet!
Nu säger jag inte att du ska ha nåt skitenkelt lösenord, utan skaffa dig ett/flera starka lösenord/passphrases. DEt där
finns det ett
otal olika (
Svensk dice lista), sätt att göra
det på. Du kan tom göra det enkelt för dig, genom att använda ditt gamla lösenord du aldrig kommer att glömma, för att tillsammans med ditt favorit(
hatobjekt på internet), aftonbladet. Det lösenordet som blir av 'dittgamlaenklalösen' + 'aftonbladet.se' ger dig = ditt nya master password, som du kommer använda framöver för att skapa alla dina lösenord med.
Det finns mer bra tips
i den här tråden hos passwordmakers forum.
Smaklig spis!