2010-12-11, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlocks
Förresten varken Cemtex eller C4 luktar krutrök, däremot så luktar dynamex svartkrut.
Det kan ju ha varit fel på bilen?
Men det konstiga är varför exploderade det igen en bit bort från bilen?
Citera
2010-12-11, 20:18
Medlem
Maffia: Få dödsoffer
Terrorism: Två smällar (Om det nu är så)
Olycka: ??

Mer vet vi inte.
Senast redigerad av kanulus 2010-12-11 kl. 20:20.
Citera
2010-12-11, 20:49
Medlem
Bandoliers avatar
Nu kan kungen andas ut - de kommande publiceringarna uteblir...
Citera
2010-12-11, 20:50
Medlem
Leif Ds avatar
Jag får intrycket av att en bil exploderat efter att den har fattat eld.

Kanske är det bilbränder som flyttat från dom underbara mångkulturella förorterna för att förgylla tillvaron för folket i den stela och trista innerstaden som så sällan får uppleva sann Mångkultur?

I höstas brann över 80 bilar på en enda natt i Rosengård. Svensk media teg. 2 bilar tar eld i sthlm city: Fullt pådrag direkt i alla riksmedia...
Citera
2010-12-11, 21:04
Medlem
Gaius Caligulas avatar
Grattis sverige, nu borjar vi fa smaka pa riktig mangkultur!
Citera
2010-12-11, 22:10
Medlem
Självmordsbombning mitt i Stockholm?

"Självmordsbombare – mitt i Stockholm"

Så står det högst upp på Aftonbladets hemsida just nu!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8265883.ab

Video med brinnande bil (en explosion sker):
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8265385.ab

Det spekuleras nu om detta var ett terrordåd!

Frågeställningar:

Vem eller vilken politisk organisation kan tänkas stå bakom detta? Vilka har motiv? Och vad är motiven?

Vad eller vem (vilka) var målet?

Vad blir efterföljderna av detta? Vilka politiska konsekvenser är att vänta?

Diskutera! (Och håll seriös ton tack så vi kan koncentrera oss på att förstå vad som egentligen har hänt.)
Senast redigerad av Solidgrund 2010-12-11 kl. 22:48.
Citera
2010-12-11, 22:12
Medlem
Med tanke på utförande och resultat skulle jag gissa ...AFA
Citera
2010-12-11, 22:15
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platin
Med tanke på utförande och resultat skulle jag gissa ...AFA

Som skrek något på arabiska innan han sprängde sig?
Citera
2010-12-11, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Som skrek något på arabiska innan han sprängde sig?

Läste detta i Svd nu:

Hot mot svenskar i mejl
Citat:
Cirka tio minuter före explosionerna skickades ett mejl till TT, även adresserat till Säpo, där en man vänder sig till "Sverige och svenska folket". Han hänvisar till den svenska tystnaden kring Lars Vilks målningar, de svenska soldaterna i Afghanistan och säger att "nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör."

– Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks, säger mannen.

Därpå uppmanar mannen alla muslimer i Sverige att "sluta fjäska och förnedra er". Han avslutar meddelandet med ännu en uppmaning till "alla mujahedin i Europa och Sverige":

– Nu är det dags att slå till, vänta inte längre. Kom fram med vad än ni har även om det är en kniv och jag vet att ni har mer än en kniv att komma med. Frukta ingen, frukta inget fängelse, frukta inte döden.

Säpo har inte velat kommentera innehållet för TT eller bekräfta om man fått mejlet, som innehåller ljudfiler där både svenska och arabiska talas.

TT har inte heller fått bekräftat att mejlet har med sprängningen att göra.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hot-mot-svenskar-i-mejl_5802959.svd
Citera
2010-12-11, 22:19
Medlem
SevenDayss avatar
Jag tror det ska mer till innan det blir stora politiska konsekvenser. Detta var hittills en engångsföreteelse.
Citera
2010-12-11, 22:20
Bannlyst
Nu är det hög tid att utvisa ALLA mussar
Citera
2010-12-11, 22:21
Medlem
Citat:
Först på plats: Som en bomb exploderat mot hans mage

Uppdaterat i dag. 22:18. Publicerat i dag. 21:54

– Det såg ut som om mannen hade burit något som exploderat på magen på honom. Det säger Pascal, den förste som kom fram till den döende mannen på Bryggargatan till DN.se.

Pascal beskriver hur han just hade kommit ut från Clas Ohlson och gick på Drottninggatan när han hörde en kraftig explosion och såg rök komma från Bryggargatan.

– Jag sprang de trettio meterna dit och rundade hörnet där jag fick se en man i 25-26-årsåldern ligga på rygg, svårt skadad, berättar han.

– När jag kom fram rörde sig bröstkorgen ett par gånger men han hade ingen puls.

Pascal är utbildad sjukvårdare och livräddare och försökte ge den skadade mannen första hjälpen.

– Jag tog bort en palestinahalsduk från hans ansikte för att frigöra luftvägarna men det var för sent, säger han.

Enligt Pascal hade mannen mycket svåra skador i magen.

– Det såg ut som om något hade exploderat mot magen på honom. Han hade inga skador i ansiktet eller kroppen i övrigt och butikerna omkring var inte skadade. Alla skyltfönster var hela, säger han.

Pascal hittade mannen bara några få minuter efter det att en bil lastad med gasflaskor exploderat två hundra meter längre bort. Om de båda explosionerna har med varandra att göra är ännu oklart.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forst-pa-plats-som-en-bomb-exploderat-mot-hans-mage-1.1225806
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in