Jag håller med KATOmatic helt i detta ämne. När något händer som man varken är fysiskt eller emotionellt i kontakt med (på ett eller annat vis) så rör det mig inte alls. Men så fort någon form av kontakt skapas (tv/tidningsbilder, samtal med utsatta, besök hos de utsatta osv) så kommer andra känslor fram. inte alltid att man vill hjälpa personen/personerna men ändå blir det mer verkligt. Många tycker synd om och vill hjälpa andra. detta kan bero på två saker tror jag. 1 - den onaturliga orsaken. Dvs att vi får skuldkänslor pga en rådande moral. Bryter vi den så känner sig vissa som bedragare och får skuldkänslor för det. 2 - den naturliga orsaken. Människan är ett flockdjur och vi har överlevt pga att vi har hjälpt varandra genom tiderna.
Och visst är inget så lätt så att man kan beskriva det i några rader på ett forum.
Citat:
Ursprungligen postat av KATOmatic
Vad anser ni ge störst livsnjutning? Att vara kall och sakligt intelligent, eller varm och naiv?
Det är för mycket att dela upp allt i två världar för mig. Antingen varm och naiv eller också kall och intelligent. Är man varm och naiv utsätts man för den verkliga världen gång på gång och den är inte alltid som man tänkt sig. detta skapar förvirring och kanske sorg och rädsla. Man förstår inte världen och kanske känner sig alienerad. Är man däremot intelligent så anser jag att man ser världen för vad den är och lättare kan se det goda i ting som den naive inte förstår eller kan se. Om det i detta inkluderar att också besrivas som kall vet jag inte men skulle jag få ett val så skulle jag deffinitivt välja att vara intelligent istället för att vara naiv. Jag tror det är mer hälsosamt "overall".