2010-12-11, 10:28
Medlem
Castro78s avatar
Her raderar jag filer i ett USB-minne i en Mac? Detta vill jag göra utan att de lägger sig i USB-minnets egna papperskorg. Papperskorgen är en dold fil och för att tömma den måste jag använda en PC eller gå via wm-ware.
Citera
2010-12-11, 10:36
Medlem
systems avatar
Dra filen/filerna till papperskorgen, töm papperskorgen.

Om du vill att USB-minnet ska vara ännu mer hemlig kan du formatera om det med Skivverktyg. Tror t.o.m. att du via samma program kan radera ledigt utrymme.
Citera
2010-12-11, 21:20
Medlem
Castro78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Dra filen/filerna till papperskorgen, töm papperskorgen.

Om du vill att USB-minnet ska vara ännu mer hemlig kan du formatera om det med Skivverktyg. Tror t.o.m. att du via samma program kan radera ledigt utrymme.

Tack, men Kan inte se USB-minnets papperskorg och kan således inte tömma den.
Citera
2010-12-11, 21:37
Medlem
systems avatar
Du ska dra filerna till din dators papperskorg.
(Vad som då händer är att de hamnar på USB-minnets papperskorg, men det är i de flesta fallen ointressant.)

Töm sedan datorns papperskorg.
Citera
2010-12-11, 21:57
Medlem
Snöjs avatar
Som System säger, du måste slänga filerna i datorns papperskorg och sedan tömma denna papperskorg innan filerna tas bort.

Eller om du vill vara snabb:
cmd+backsteg för att slänga markerade filer i papperskorgen.
shift+cmd+backsteg för att tömma papperskorgen (sedan Enter för att konfirmera tömningen - om du vill tömma papperskorgen utan konfirmation gör du alt+shift+cmd+backsteg).
Citera
2012-10-21, 21:21
Medlem
LinneaNs avatar
Jag har också problem! Jag kan inte ens se alla bilder eller nått jag har på USB minnet, men det är fullt!!!
Citera
2012-10-21, 21:23
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaN
Jag har också problem! Jag kan inte ens se alla bilder eller nått jag har på USB minnet, men det är fullt!!!

Fel filsystem antagligen. Det fungerar på en PC va?
Citera
2012-10-21, 22:46
Medlem
LinneaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Fel filsystem antagligen. Det fungerar på en PC va?

Jag vet inte, vi äger ingen PC... Får lösa på annat sätt då :/
Citera
2012-10-22, 21:40
Medlem
wizehackers avatar
Stor fare för usb stickan är fil system med ntfs
men som sagt du har 2 val använd en pc eller ladda ner program som ger stöd för ntfs i mac
Citera
2012-10-25, 21:02
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinneaN
Jag vet inte, vi äger ingen PC... Får lösa på annat sätt då :/

Du kan tömma minnet om det går att avläsa minnet genom att du visar gömda filer.
Har du Totalfinder som jag använder så har du den funktionen inbyggd i den, annars kan du göra detta via terminal.

http://osxdaily.com/2009/02/25/show-hidden-files-in-os-x/

släng .trash mappen så bör det vara klart..eller om det är något annat skit som ligger kvar.

om du har NTFS kan du inte slänga filerna.
Kopiera filerna till skrivbord (eller någon annanstans), formatera till exFAT, kopiera tillbaka filerna.
Nu kan du både skriva filer på windows och mac på usb stickan över 4GB per fil! =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in