Pytonormsfilé finns nu att köpa i Göteborg. Har någon tips om ett bra recept, eftersom det är ganska dyrt hade jag tänkt mig en förrätt eller liknande att bjuda mina vänner på nästa gång de hälsar på.
Vad gör man annars lämpligen med exotiskt kött som kamel och krokodil?
Hej!
Orm låter segt och behöver nog kokas länge för att bli mörare. Kolla efter något asiatiskt recept. Asiater är jävliga på att koka orm. Ormsoppa låter väl gott?
Tack för tipset, skall funderade på detta. Googlade ormsoppa och hittade följande:
Ormsoppa
Det vanligaste sättet att äta orm i Kina är som soppa. Oftast handlar det om ganska små ormar och därför hamnar även benen i grytan. Att gnaga loss köttet från benen är en del av måltiden.
4 portioner
300 g orm
majsstärkelse
2 vårlökar
ca 30 g ingefära
1 l kyckling- eller fiskbuljong
1 msk risvin eller 0,5 msk okryddat brännvin
1 msk ljus risvinäger
färsk koriander
sesamolja
Gör så här
Dela en flådd och rensad orm i decimeterlånga bitar. Skär flera diagonala snitt i varje bit. Torka bitarna väl och täck dem med ett tunt lager majsstärkelse. Skär ingefäran i tunna skivor och vårlöken i tvåcentimetersbitar.
Hetta upp olja i en kastrull och bryn lite lätt löken och ingefäran. Ta upp och lägg åt sidan.
Bryn ormbitarna på hög värme i samma kastrull. Lägg tillbaka lök och ingefära. Tillsätt buljong. Koka upp och låt det småkoka i 10 minuter under lock. Tillsätt risvin, vinäger, några kvistar grovt hackad koriander och några få droppar sesamolja. På med locket igen och låt det sjuda ytterligare 2-3 minuter.
Tror ni koktiden räcker även för pyton, man kan ju alltid koka en stund och sedan prova en bit. Eller vinnar orm på lång koktid? Kanske skulle prova att göra Filipinsk mungobönsoppa med pytonorm istället för fläsk.
Tack för länken! Skojigt program. Mina vänner skulle nog tycka att det är lite magstarkt att koka en hel orm på bordet, så det får bli soppa eller wok eller något sådant. Dessutom är det ganska dyrt, ca 1000 kr kilot så vitt jag vet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!