Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Vi människor har den högsta intelligensen av alla organismer här på jorden. Allt borde ju gå ut på att leva ett så lyckligt och bra liv som möjligt. Eftersom vi har högre intellekt än t.ex. en katt kan vi känna mer känslor. Alltså kan vi känna mer lycka än en katt, vilket betyder att vi kan leva ett lyckligare liv. Borde inte vi människor prioriteras högre än andra organismer med lägre intelligens då?
Skulle även vilja veta om det finns någon källa på att desto högre intelligens desto mer känslor. Är inte säker på den fronten med det låter ju logiskt.
Psykopater kan ju bokstavligt talat beskrivas som totalt känslokalla, har du tänkt på det?
Känsla är inte likgiltigt med intelligens som du vill få det enligt mig, det grundat på att psykopater inte är mindre förståndiga än icke-psykopater (såvida inte någon annan diagnos finns vid sidan).
Psykopater kan ju inte känna lycka och borde alltså ha väldigt dåligt (inget?) intellekt som följd?
Om din fråga angående att människan borde prioriteras högst så tror jag det redan är så på de flesta platser, jag hör sällan något annat i alla fall.
Sen tycker jag att vi (människor) behandlar de djur vi delar planeten med rent ut sagt fördjävligt många gånger men det är en annan fråga och en annan topic.