2010-12-10, 17:57
Medlem
sahbazs avatar
Hej. Jag undrar hur det fungerar med inkassoföretag. Jag har en skuld hos Svensk Reverskontroll på 190 tusen. Idag ringde jag för att komma överens om en avbetalningsplan och jag sa att jag kan betala ungefär 800 kr i månaden. Då sa tjejen i telefonen att hon skickar ett brev hem till mig där jag ska redovisa mina inkomster och utgifter. Jag blev rädd för detta och kommer nu inte ha en lugn stund om jag inte får svar på mina funderingar. Kan de tvinga mig att leva på existensminimun under tiden tills hela skulden är betald? Fungerar de som kronofogden, har de dessa befogenheter? Vilka kostnader tycker de är okej?
Citera
2010-12-10, 18:24
Medlem
Nä dom har inga såna befogenheter som kronofogden,fogden kan ju tex ta pengar fån din eventuella lön,ta en eventuell skatt som du ska få tillbaka genom deklaration etc.

Jag tror nog i detta fall att dom helt enkelt vill ha mer pengar från dig i månaden då det gäller
ett så högt belopp.Hur många år skulle det inte ta att betala av 190000kr med 800kr/månaden?
Citera
2010-12-10, 18:28
Medlem
sahbazs avatar
vad tror du att de nöjer sig med i månaden då? 1500?
Citera
2010-12-10, 19:54
Medlem
Blocket.ses avatar
Lika bra att betala av så mycket som möjligt..
Gör du inte det nu, så kommer du ju får göra det senare när kronofogden får bestämma..

Dom vill nog snarare ha det 4 dubbla av 800kr..
För bara räntan lär ju inte ens 800kr täcka.
Citera
2010-12-16, 02:44
Medlem
Som tidigare skribenter sagt - det är bara kronofogden som kan göra utmätning.

Försök få dom att frysa räntan. Vad ligger den på? 18%? 10%? 10% av 180000 är 18000.
Om du betalar 800 per månad är det 9600 per år. Det innebär att du går 8400 back första året. Om det fortsätter så växer skulden ännu snabbare, eftersom du börjar betala ränta för ett större belopp ju längre tiden går..

Därför:

1. Spela lite hard-ball. Förhandla. Låt dom inte köra över dig. Förklara vad som hänt och ge dig inte - dom MÅSTE frysa räntan.
2. Betala större belopp än 800. Om räntan vore fryst skulle du betala i 225 månader - 18,75 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in