2010-12-10, 12:28
Medlem
Nämen hej.

Har en längre tid haft problem med smärta i framsida axel. Pressar uppåt, draguppifrån och lyft framför kroppen är uteslutet. Bänk/hantelpress är smärtfritt om jag håller mig över 10 reps. Träffat naprapat och sjukgymnast. Tränat på lätta vikter samt rotationer och annat skulderstärkande kanske ett halvår med endast liten förbättring.

MRT visar att: "smärre förändringar i acromioclavikularleden möjligen begynnande degeneration men i övrigt kan inget säkert patologiskt påvisas. Ledkapseln har ordinärt utseende. Inga förändingar i biceps långa sena, ingen bursit eller tendinit ses.".

1. AC-leden löper ju typ ovanpå axeln. Kan förslitning av denna generera smärta/inflammation som endast känns i främre delta?
2. Kan det bli helt bra?
3. Kan/bör jag träna? Specifika övningar som är att rekommendera samt bör undvikas?

Tack!
Citera
2010-12-10, 12:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Contemptuous

Är det konstaterat om det är artros? Om det är det vilket inte kan uteslutas så kommer du få vara försiktig med all träning som belastar axelleden hårt, och det som ger smärta. Du bör helt undvika att framkalla smärta.

1, Ja
2, Kanske
3, Dips är en övning som du bör avstå ifrån helt.
Citera
2010-12-10, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Contemptuous

Är det konstaterat om det är artros? Om det är det vilket inte kan uteslutas så kommer du få vara försiktig med all träning som belastar axelleden hårt, och det som ger smärta. Du bör helt undvika att framkalla smärta.

1, Ja
2, Kanske
3, Dips är en övning som du bör avstå ifrån helt.
Tack för svar. Hm, röntgensvaret nämne inget om artros utan bara det jag skrev. Men jag frågade husläkaren om detta innebar artros och han svara något i stil med "njaaee det är bara nån förslitning". Låter det som artros? Då blir det ju närmsta bro. Kommer f.ö. skicka remiss till en axelkunnig ortoped.
Citera
2010-12-10, 13:14
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Contemptuous

Förslitning kan det ju vara, men det beror ju på nåt. Antingen att du har utfört vissa övningar extremt mycket, eller så kan det vara början på artros, vilket till stor del är genetiskt. Speciellt om du har nån i släkten som har det. Artros är också "besläktad" med psoriasis(artrit), vilket också kan ge de besvären du har.
En reumatolog kan säkerligen bestämma vad du har.

Så jag tycker att du ska fråga vidare om vad du har.
Citera
2010-12-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Contemptuous

Förslitning kan det ju vara, men det beror ju på nåt. Antingen att du har utfört vissa övningar extremt mycket, eller så kan det vara början på artros, vilket till stor del är genetiskt. Speciellt om du har nån i släkten som har det. Artros är också "besläktad" med psoriasis(artrit), vilket också kan ge de besvären du har.
En reumatolog kan säkerligen bestämma vad du har.

Så jag tycker att du ska fråga vidare om vad du har.
Okej, får fortsätta kolla upp detta. Har förstått att detta främst drabbar äldre så hoppas på det bästa. Min släkt har iaf klarat sig bra från led/muskelsjukdomar, annat än en morbror med bechterews.
Citera
2010-12-11, 13:30
Medlem
Men om det skulle komma från att jag utfört några övningar för extremt. Kan själva leden läka helt med tiden? Kan glukosamin underlätta? Eller kan operation bli aktuellt trots att den inte är av?
Citera
2010-12-11, 22:43
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Contemptuous

Ett överdrivet malande av dips (liknande) övingar kan ge dessa problem. Om du har fått förslitning på leden pga detta så är det mycket svårt att få det "ogjort". Förslitningsskador brukar man få leva med resten av livet, fast man kan med rätt träning minska besvären till nästintill 0.

Glukosamin är inget bevisat ämne att det skulle ha nån effekt på ledsmärtor, även att det finns de som hävdar att de blivit hjälpta. Man dör inte av att testa iallafall.
Operation måste läkare bedöma. Det behöver inte vara nåt som är av för att operation väljs, utan det varierar från fall till fall. Det beror helt på skicket på ledytorna och besvären. Operation är en allra sista utväg. Kortisonspruta kan vara en hjälp ibland, men måste även det bedömas av läkare.
Citera
2011-02-15, 23:41
Medlem
Bumpar här. Fått bekräftat nu att det är "distal clavicula osteolys" eller sk. weightlifters shoulder. Det ska tydligen vara möjligt att läka ut för vissa vilket det även verkar göra för mig. Är ~80% bättre nu efter 8-9 månader. Så förhoppningvis krävs inte operation för att bli helt bra.

Undrar lite över övningar för att kunna optimera läkningen. Dips, smalbänk och axelpressar är ju uteslutet. Hur påverkas ac-leden av shrugs? Känns som om det borde stressa leden en del. Föredrar att köra lite lätt framåtlutad om det är av betydelse.
Är det bara att köra på med hederlig skulderstärkning annars eller?

Mvh
Citera
2011-02-15, 23:58
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Contemptuous

All form av rörelse i axelleden påverkar AC-leden. Det innebär massor av övningar i gymmet som man får vara vaksam över.
En axelhöjning gör att nyckelbenet roterar lite i sitt läge, vilket kan orsaka ytterligare tillbakagång i rehabtiden. Shrugs belastar ju inte nyckelbenet på samma sätt som ex dips, men likväl är det rörelse i axelpartiet.

Det är jättesvårt att veta varman ska dra gränsen för rörelse. Att du bör röra på axelleden är självklart, men vill man blanda in belastning för omkringliggande muskler ställer man saken i ett annat läge.

Jag skulle rekommendera att du undviker axelrörelser när du testar att träna där belastning ingår, men rör på axelleden i syfte rörelseträning då du inte har extra belastning.
Citera
2011-02-16, 06:28
Medlem
Kanofs avatar
Hej.

Tråkigt att höra om skadan. Det kommer nog inte gå snabbt att bli av med, men förhoppningsvis kan det bli bättre iaf.

Allt blir ju rätt krångligt när det är AC leden som är skadad, och speciellt när det är ben och inte muskler som är problemet.

Tips dock för att inte få fler problem än nödvändigt.

Försök att bibehålla skulderbladets funktion, så att du inte bara skiter i att röra axeln alls. Annars kan du få ont av det senare. Har du lust att skriva vad du fått för instruktioner av din sjukgymnast?

Var även försiktig med din friska axel, så att du inte överkompenserar med den för mycket. Skulle se till att göra lite övningar som ser till att alla RC muskler är friska i den axeln (och även i den skadade om du kan det utan smärta, om inte din sjukgymnast avrått det). Och även att den bibehåller full rörlighet.

Försök också tänka på din hållning så mycket som det går. Många har ju tyvärr en rätt risig hållning i dagens samhälle. Så försök att tänka på att stå med neutral rygg och neutralt axel läge, att du inte har för mycket frammåt rotation osv i axlarna när du glider runt utanför gymmet.
Citera
2011-02-16, 16:30
Medlem
Symtom ifrån ac-leden brukar kännas över främre delta. Du kan själv testa om det föreligger ömhet vid tryck över leden. Du finner den, som en liten fördjupning, alldeles intill den lilla knölen som utgör slutet på nyckelbenet. Tryck med finger över leden och följd den framåt så känner du om det ömmar. Jämför med andra sidans led.
Det förekommer ofta att ledbanden som ligger över leden blir stressade av träning och då får man ont vid olika övningar.
Kvarstår misstanken om att det är ac-leden så kan sjukgymnast eller naprapat göra en provbehandling med ex laser/ultraljud och/eller tvära friktioner över ledbanden. Blir det då bättre efteråt är diagnosen klar.
Det viktigast är då att lägga upp träningen så att du inte får ont. Om du känner lite besvär under träningen men inte senare på kvällen eller dagarna efter så är det ok. Du får ändra övningar och/eller belastningar.
Citera
2011-02-17, 17:30
Medlem
Tack för era svar!

Pez
Jo visst är det så. Rätt tråkigt då träning som inkluderar rörelse av axelleden är 70% av träningen i min värld.

Kanof
Dessvärre har jag på senare tid gradvis fått exakt samma sorts känningar även i den högra ("friska") axeln. Trots att träningen varit lätt och inriktad på rehab. Kommer göra MRT även på den.

Träffa både sjukgymnaster och naprapater innan jag gjorde MRT och fick rätt diagnos. Deras råd har varit mest rotatorcuffar, skulderdrag osv och högreppare av de övningar jag kunnat göra (ej pressar uppåt eller drag uppifrån. Detta verkar va ungefär den rehab man rekommenderas även vid ODC.
Min från början dåliga axel har helt klart blivit långsamt bättre. Men bara för att ersättas av en ny dålig.

Grabe
Jo det stämmer det du säger. Nu har dock en av Sveriges främsta axelkirurger bekräftat att det rör sig om "distal clavicula osteolys". Syns både vid undersökning och MRT.
Är inte så sugen på att träna modifierat med bebisvikter i all evighet. Skulle det visa sig att jag nu går och utvecklar samma skit i höger axel tar jag nog och opererar båda. Efter att ha läst runt tycks de långsiktiga resultaten vara "good to excellent" i över 95% av fallen. Dessutom är det ju ett väldigt enkelt ingrepp. Kan ju nästan göra det själv
Senast redigerad av Contemptuous 2011-02-17 kl. 17:39.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in