Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-12-10, 02:52
Bannlyst
Varför sker det? Har alltid ogillat mac och kommer alltid att göra det! Jag gillar helt enkelt inte "enkelheten", som bara gör det komplicerat. Andra skäl till att jag inte gillar mac är att dom är extremt dyra i förhållande till dess dåliga prestanda, som ju är sämre än en pc för 1/3 av priset som en mac kostar. Men det hör inte hit, nu är det windows som operativsystem som är intressant.

När vista kom i farten så kändes det lite "mac" över det hela, med windows 7 känns det fan "mac" rakt igenom. Jag förstår inte varför? Funktionaliteten och navigeringen i XP var ju (är) i toppklass?

Några invändningar?
Senast redigerad av amagadfittnoob 2010-12-10 kl. 03:03.
Citera
2010-12-10, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amagadfittnoob
Varför sker det? Har alltid ogillat mac och kommer alltid att göra det! Jag gillar helt enkelt inte "enkelheten", som bara gör det komplicerat. Andra skäl till att jag inte gillar mac är att dom är extremt dyra i förhållande till dess dåliga prestanda, som ju är sämre än en pc för 1/3 av priset som en mac kostar. Men det hör inte hit, nu är det windows som operativsystem som är intressant.

När vista kom i farten så kändes det lite "mac" över det hela, med windows 7 känns det fan "mac" rakt igenom. Jag förstår inte varför? Funktionaliteten och navigeringen i XP var ju (är) i toppklass?

Några invändningar?

Neeej sluta nu. Jag hatade Vista och Windows 7, körde med XP tills jag blev tvungen att införskaffa mig en Mac eftersom jag gör iphone apps. Va också som du EXTREMT emot Mac, i början ville jag kasta skitet ur huset. Men nu, nu vill jag nästan aldrig återvända till Windows

Windows != Mac
Citera
2010-12-10, 03:51
Medlem
Jackal77s avatar
Citat:

Några invändningar?
Gjorde enkelheten det för komplicerat för dig?

Förstår faktiskt inte vart allt mac-hat kommer ifrån, om jag ska vara ärlig.
Dem flesta mac-användare jag känner till har inget emot Windows och attackerar dessa aldrig. Åt andra sidan så finner jag en massa bittra windows-användare som gnäller på Mac OS, trots att de i flesta fall aldrig har rört en mac i mer än ett par minuter. Själv har jag länge använt bägge operativsystem och inser att bägge OS har både sina för- och nackdelar, omöjligt att påstå att den ena är överlägset den andra.

Det hela känns bara så meningslös och idiotisk.
Citera
2010-12-10, 04:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:

Några invändningar?
Nja, Windows har mycket kvar tills det blir Unix. Vem vet, dock, med tanke på att Windows 7 har Unix-kompatibilitet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Services_for_UNIX
http://en.wikipedia.org/wiki/Interix

Skulle Microsoft bygga vidare på Single Unix Specification och POSIX skulle Windows 7 eller dess efterföljare kunna bli ett fullt ut Unix-certifierat operativsystem och därigenom kompatibelt med Mac OS X (och även *BSD/GNU/Linux).

Personligen anser jag dock att Windows 2000 var sista "klassiska" Windows vad gäller struktur och funktion (trots att det var baserat på NT). Windows XP representerade en övergång mellan win2k och vista, och sedan XP har det bara blivit mer kritkladd genom åren.

Citat:
Andra skäl till att jag inte gillar mac är att dom är extremt dyra i förhållande till dess dåliga prestanda, som ju är sämre än en pc för 1/3 av priset som en mac kostar.
Detsamma gäller för Windows, som är extremt dyrt med tanke på vilken skitprodukt det faktiskt är (bsod, virus, 17 år avsiktligt opatachade säkerhetshål, etcetera).

http://www.itworld.com/security/93442/neolithic-windows-security-hole-alive-and-well-windows-7
http://www.itworld.com/security/97137/whos-really-blame-windows-xp-patch-bsod

Jag menar, seriöst, för fan? Microsoft är ett av de rikaste företagen i världen; det här skall inte vara ett problem för dem.

Annars är det helt korrekt att hårdvaran för en Mac kostar på tok för mycket när man kan få överlägsen PC-hårdvara man byggt ihop själv till ett bättre pris, men problemet är ju att hitta ett bra operativsystem på PC-fronten (både GNU/Linux och Windows är skit). Men som operativsystem är Mac OS X byggt på en mycket bättre, stabilare, säkrare och mer standardiserad grund än vad Windows någonsin har varit hittills.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-12-10 kl. 05:15. Anledning: interix
Citera
2010-12-10, 07:07
Medlem
6E303062s avatar
Ja, om Windows går och blir ett Unix så blir jag glad iaf.

Ett operativsystem är mer än det grafiska användargränssnittet.
Citera
2010-12-10, 08:52
Medlem
Plottis avatar
Hur kan du tycka att Windows Vista är likt Mac's OS?!

Leopard OS:
http://images.appleinsider.com/leopard-launch-gal-1.png

Windows Vista:
http://www.networkworld.com/subnets/microsoft/chapters/0789736888/graphics/03fig01.jpg

Vart ser du likheten?
Citera
2010-12-10, 09:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Ja, om Windows går och blir ett Unix så blir jag glad iaf.
Möjligheten finns då pyttemjuk flörtat med Unix tidigare på 70-talet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Xenix

Och nu med tanke på att Microsoft-ledda företag köpt upp 882 patent från Novell (som äger Unix-rättigheterna) så kanske det går åt det hållet som ett taktiskt steg från Microsoft att neutralisera GNU/Linux hotet.

Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Ett operativsystem är mer än det grafiska användargränssnittet.
Visst är det så
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-12-10 kl. 09:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in