Citat:
Ursprungligen postat av kraftig
Detta är en form av pragmatik och ingår visst i språkfilosofi.
Huruvida det har med normer att göra är egentligen ointressant.
Försök att komma på en lösning till problemet , om du läser tråden kanske du märker att några ändå har kommit på hyfsat godtagbara svar som hypotetiskt borde leda till ett särskilt resultat.
Jag menar bara att du har konstruerat ett problem som är filosofiskt ointressant. Sättet varpå man efterfrågar en handling kunde vara annorlunda, det är ett kontingent faktum att vi i Sverige gör ungefärd så under vissa omständigheter. Det kunde vara annorlunda. Frågeställningen är för antropologer eller liknande.
Omständigheterna i ditt scenarium är följande:
"Johans mamma kan inte förstå svenska språket fullkomligt (då hon ju tolkar vissa typer av utsagor bogstavligt). Hon är dock känslig för förnärmelser. Du skal befalla henne att ge Johan luren. Hur gör du för inte att göra henne arg."
Jag skulle förklara henne språkspelet. Då kan vi tala samma språk. Men det säkrar bara att hon har möjligheten att fatta vad jag säger, det är dock inte tillräckligt för att få henne att handla som jag önskar. Men det är, som sagt, inte intressant (i alla fall inte i min optik). Då kunde man ju konstruera liknande exempel som t.ex.:
Hur får man en psykopatisk, energisnål egoist att lämna över luren, om det är lättast och mest gynnsamt för honom att slänga på den?
Inte heller särskilt intressant. Och inget man kan svara på a priori om inte man ställer upp omständigheterna så man får fram ett visst resultat. Men då är man diktare, inte filosof.