2010-12-09, 20:58
Medlem
larstorps avatar
Detta kanske hör hemma nån annanstans men men!

Jag och en vän har ett argument angående förkortningen LED....Jag uttalar det som L-E-D, alltså varje bokstav som OLW eller ABS....men vännen säger Led som ett ord fast med ett uttal av Ä på E...Någon som vet det exakta uttalet? Kanske man säger olika när det gäller lampor eller tv?
Citera
2010-12-09, 21:00
Medlem
L-E-D...Uttalas det. Eftersom det är en förkortning.
Citera
2010-12-09, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larstorp
Detta kanske hör hemma nån annanstans men men!

Jag och en vän har ett argument angående förkortningen LED....Jag uttalar det som L-E-D, alltså varje bokstav som OLW eller ABS....men vännen säger Led som ett ord fast med ett uttal av Ä på E...Någon som vet det exakta uttalet? Kanske man säger olika när det gäller lampor eller tv?

Man kan väl säga både och men det är ju en förkortning av Light Emitting Diode så då skall man väl egentligen säga L-E-D som du utalar det. Eftersom det är engelska så finns det ju en risk att om man säger led i ett ord så låter det som lead (bly).
Citera
2010-12-09, 21:01
Medlem
Kustuss avatar
Light-Emitting-Diod L.E.D.
Citera
2010-12-09, 21:02
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolhaxx
Å andra sidan är är OBS också en förkortning på ett ord men man uttalar det inte O-B-S för det.
Kom nu på att LED är en förkortning på tre olika ord, kanske därför
Citera
2010-12-09, 21:02
Medlem
larstorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolhaxx

Jag tycker det med! För man har hört det på reklamer och så!
Citera
2010-12-09, 21:05
Medlem
pissoars avatar
Light Emitting Diode = lysdiod. {äll eee dee} Säg lysdiod för det är korrekt eller bry dig inte om vad som är korrekt eller inte och säg vad ni vill för båda verkar ju förstå vad ni varandra menar?
Citera
2010-12-09, 21:05
Medlem
larstorps avatar
(ɛl iː ˈdiː/, L-E-D) står det på wikipedia i alla fall....inte för jag kan alls de där så känns det som att det ska vara LED xD
Citera
2010-12-09, 21:09
Medlem
larstorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pissoar
Light Emitting Diode = lysdiod. {äll eee dee} Säg lysdiod för det är korrekt eller bry dig inte om vad som är korrekt eller inte och säg vad ni vill för båda verkar ju förstå vad ni varandra menar?

Jooo helt sant, bara en sån där irriterande argumentation som ja ville ha dö på, vare sig ja hade fel eller ej!
Citera
2010-12-09, 21:09
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Jag uttalar det LÄDD
Citera
2010-12-09, 21:10
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larstorp
... Kanske man säger olika när det gäller lampor eller tv?
Ledljus är upptaget för nödbelysning i källare och trappor. NE:
ledljusarmatur, nödljus med alternativ strömförsörjning som tänds automatiskt om den ordinarie belysningen slocknar. Den skall ge tillräckligt ledljus fram till och i utrymningsvägar.
Det är ett förskräckligt kattrakande för att undvika versaler. Akronymer genererade på annat språk bör skrivas som på språket ifråga, det är min personliga och högst oprofessionella syn på saken. Numera med LED varar batterierna till ledljuset längre, eller kan väljas mindre. Det tackar vi för.

Som sagt, pendeln har redan svängt. Numera skrivs Kristdemokraterna med två versaler: (KD).
Senast redigerad av Egon3 2010-12-09 kl. 21:12.
Citera
2010-12-09, 23:11
Medlem
Rottweils avatar
det är LED. med stora bokstäver! = Light Emitting Diod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in