• 1
  • 2
2010-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammli
men lån är ändå ett lån, skuld är ändå en skuld,
att skuldsatta sig själv livet ut är bara skamligt
har du inte råd att köpa en hus för tre miljoner då ska du fan inte köpa ett hus heller!!!
Du drar in många känslor i dina åsikter märker jag. Om jag kan ta lån och tack vare detta leva gott hela mitt liv och sen ändå inte lämna efter mig några skulder eftersom mina tillgångar är värda mer än lånen - varför har jag då levt "skamligt"? Om jag och en långivare vill ingå ett avtal, varför ska vi då bry oss om vad tex du tycker om det? Med din approach där framtida förväntad inkomst är helt ointressant kommer i princip bara 60-åringar eller de med feta arv kunna hävda sig på marknaden, är det rätt väg att gå tycker du?
Citera
2010-12-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammli
nej du,. du har inte lust att amortera för att du vet du inte är tvungen att betala av hela lånet i en viss beställt tid, sanningen är ju om banken hade tvingat dig att amortera för hela lånet, då skulle du aldrig har lånat, felet ligger där att det finns inga gränser för lånet,

Du har rätt till viss del i vad du skriver, enda felaktigheten är väl att du tror att ingen skulle låna vid amorteringskrav... Men, men...

Eftersom att du har rätt i att man kanske inte har lust att amortera för att man inte är tvungen kan jag inte låta bli att fråga varför man skulle amortera?

Är det inte rent ekonomiskt bättre att som i mitt fall betala bolåneräntor på 2,05% och investera i fonder och aktier med en avkastning på 10-30% samt spara en del pengar på ett räntekonto med 2.4%.

Att amortera i nuläget känns vansinnigt.
Citera
2010-12-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Du har rätt till viss del i vad du skriver, enda felaktigheten är väl att du tror att ingen skulle låna vid amorteringskrav... Men, men...

Eftersom att du har rätt i att man kanske inte har lust att amortera för att man inte är tvungen kan jag inte låta bli att fråga varför man skulle amortera?

Är det inte rent ekonomiskt bättre att som i mitt fall betala bolåneräntor på 2,05% och investera i fonder och aktier med en avkastning på 10-30% samt spara en del pengar på ett räntekonto med 2.4%.

Att amortera i nuläget känns vansinnigt.

Alla kanske inte kan förutspå framtiden lika bra som dig och kan därför inte räkna med 30% avkastning på sina aktier, utan gör typ -50%? Har du noterat vilka pengar som har förlorats efter IT-bubblan och i finanskrisen?

Ordet "vansinnigt" kan nog användas i bättre sammanhang än om amortering.
Citera
2010-12-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Alla kanske inte kan förutspå framtiden lika bra som dig och kan därför inte räkna med 30% avkastning på sina aktier, utan gör typ -50%? Har du noterat vilka pengar som har förlorats efter IT-bubblan och i finanskrisen?

Ordet "vansinnigt" kan nog användas i bättre sammanhang än om amortering.

Det jag ville ha sagt är att det inte är bäst att amortera i alla lägen. Angående ordet "vansinnigt", använder jag det av den enkla anledningen att ge lite kraft bakom orden när jag uttrycker min åsikt om att det i dagsläget är långt ifrån vettigt att amortera.

Skitsamma i aktier... Att förutspå avkastningen på ett räntekonto är inte så svårt...
Citera
2010-12-14, 19:16
Medlem
Citat:
Det jag ville ha sagt är att det inte är bäst att amortera i alla lägen. Angående ordet "vansinnigt", använder jag det av den enkla anledningen att ge lite kraft bakom orden när jag uttrycker min åsikt om att det i dagsläget är långt ifrån vettigt att amortera.

Skitsamma i aktier... Att förutspå avkastningen på ett räntekonto är inte så svårt...

Äh, jag försökte reta dig lite och så skriver du ett nyanserat svar
Citera
2010-12-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Äh, jag försökte reta dig lite och så skriver du ett nyanserat svar

Japp, jag lever trots allt i nuet... Men för att nyansera lite till så kan man ganska lugnt påstå att de som valde amorteringsfria bostadslån under "it-bubblan" knappast är några förlorare i dagsläget. Skulder är inte alltid utav ondo...
Citera
2010-12-14, 20:04
Medlem
Blocket.ses avatar
Håller med ang bolån..

Folk vill bo fint i stockholm.. Men det verkar som att man skiter i hur mycket pengar det igentligen handlar om..

En nybyggd kåk för 4.5 miljoner är inte alls ovanligt, men 2 arbetarlöner..
Citera
2010-12-14, 22:44
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det gäller inte bara svenskar och jag tycker att TS exempel med iphone och bostadsrätt var rätt dumt. Men jag förstår poängen, tittar man runt så känns det som om alla är höginkomsttagare. Det känns som om det snarare är standard med en fin bil, dyra kläder, dyra semestrar osv. Jag förstår inte hur vanliga familjer har råd att ha villa (i toppskick), två fina bilar, dyra kläder, åka på semester två gånger om året, flera tv, datorer, dyra mobiler osv.

De har det inte heller, skuldsättningen ökar dramtiskt i Sverige just nu.

Alltid skönt med lågkonjuktur, då syns det vem som är rik på riktigt och vem som bara har varit ett arbetarsvin med massa lån!
Citera
2010-12-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
De har det inte heller, skuldsättningen ökar dramtiskt i Sverige just nu.

Alltid skönt med lågkonjuktur, då syns det vem som är rik på riktigt och vem som bara har varit ett arbetarsvin med massa lån!

Är det inte på grund av lågkonjunkturen folk kunnat skuldsätta sig billigt och därmed framstå som "rikare" än de är? Det är uppenbarligen inte bara svenskan du har problem med....

OffTopic: Törs man gissa att du är arbetare med mindervärdeskomplex?
Citera
2010-12-15, 11:31
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Är det inte på grund av lågkonjunkturen folk kunnat skuldsätta sig billigt och därmed framstå som "rikare" än de är? Det är uppenbarligen inte bara svenskan du har problem med....

OffTopic: Törs man gissa att du är arbetare med mindervärdeskomplex?

Nej, det är på grund utav låga räntor. Låga räntor under en högkonjunktur (som vi såg fram tills 2007) slutar alltid med en kreditkrasch oavsett om Ingves höjer lite nu eller inte, det är för sent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in