• 1
  • 2
2010-12-09, 22:40
Medlem
toby79s avatar
Ja läkarna är skyldiga att rapportera sådant som kan påverka trafiksäkerheten. Epilepsi är en grej av dessa sjukdomar och vad jag kan minnas så måste man gå symptomfri en viss tid, sex månader eller ett år för att kunna få tillbaka körkortet. Finns lagtexter om detta, men det är för sent för att plocka fram något nu.
Citera
2010-12-09, 22:46
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSP68
Hej igen!

Så om jag tolkat det rätt....
Så om jag bara ska ersätta ett "trasigt" körkort
är det bara typ ett nytt foto och autograf
som dom begär?

Mvh JSP
Jajemensan! Varken svårare eller enklare än så.

Kontaktformulär till Transportstyrelsen
http://www.korkortsportalen.se/konta...h-forarbevis1/

Anvisningar för fotografering:
http://www.korkortsportalen.se/jag-h...toanvisningar/

Jag gjorde mitt eget fotografi. Fick testa mig fram med min skrivare innan det blev rätt. Antar att det är fasligt dyrt att gå till någon för ett foto. Sist jag gjorde det var för över tio år sedan. Då kostade det 120 kr och man fick 4 bilder där man inte såg klok ut på en fläck.
Tuta och kör!!
Citera
2010-12-11, 02:22
Medlem
grimjoxs avatar
Vem fan gör hälsotest innan körkortet? :S
Citera
2010-12-11, 09:55
Medlem
stolpsk0tts avatar
Min farsa skulle förnya sitt körkort för ett tag sen, och han skulle blivit tvungen att göra ett hälsotest, men det är endast för att han hade CE kort. Han valde då att ta bort CE från körkortet och slapp hälsotestet

Men detta är ju den obligatoriska förnyelsen efter 10 år, och dessutom gäller den inte körkort vad jag vet, så du lär ju inte ha några problem enligt mig
Citera
2010-12-11, 10:31
Medlem
Fjuxans avatar
Läkarundersökning eller hälsotest som du väljer att kalla det, gäller endast vid körkort av större kaliber, så som CE, DE osv...

Så beställ du ditt nya körkort i lugn o ro och njut av livet!

Med vänliga hälsningar Henrik.
Citera
2010-12-11, 12:41
Medlem
Puggens avatar
Trodde ett körkort klarade en tvätt men tydligen inte? Är ju plast, bör ju tåla en hel del väta. Vad hände med kortet då?
Citera
2010-12-11, 13:20
Medlem
Trinnits avatar
Varför hälsotest?
Vad jag minns skulle man bara fylla i att man inte hade epilepsi eller annan allvarlig sjukdom. Dvs, är det inte så att du riskerar att tuppa av när du är ute och kör bil eller få en psykos och ramma en bropelare finns det ingen anledning att kryssa i att du är sjuk. Fast du kanske passar in på det senare, med tanke på självmordsbenägenhet?

Jag förnyade mitt körkort (B-kort) för bara några månader sedan. Behövde bara betala, ge min underskrift och skicka in foto. Inget annat, inte ens ett risigt litet syntest.
Senast redigerad av Trinnit 2010-12-11 kl. 13:23.
Citera
2010-12-11, 14:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolpsk0tt
Min farsa skulle förnya sitt körkort för ett tag sen, och han skulle blivit tvungen att göra ett hälsotest, men det är endast för att han hade CE kort. Han valde då att ta bort CE från körkortet och slapp hälsotestet

Men detta är ju den obligatoriska förnyelsen efter 10 år, och dessutom gäller den inte körkort vad jag vet, så du lär ju inte ha några problem enligt mig
Varför? Är han så skröplig att han inte skulle klara ett hälsotest eller var det i ren snålhet? Ett hälsointyg och en synundersökning kostar ca 500:-, det tycker iaf jag att det lätt är värt för att få behålla CE på körkortet.
Citera
2010-12-11, 17:55
Medlem
stolpsk0tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför? Är han så skröplig att han inte skulle klara ett hälsotest eller var det i ren snålhet? Ett hälsointyg och en synundersökning kostar ca 500:-, det tycker iaf jag att det lätt är värt för att få behålla CE på körkortet.

Han sa till mig att han ändå aldrig kommer köra något större än BE ändå, så han tyckte det kändes onödigt att lägga ut stålar på det jag sa "man vet ju aldrig!" då sa han "skit samma" haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in