2010-12-09, 15:43
Medlem
PappaBoegs avatar
Hej, alla glada barn!

I dagarna fick jag rekommenderat brev av värden, där hon anser att det finns "allvarliga brister i ert sätt att vårda lägenheten" (vi bor två stycken här). Hon refererar vidare till paragraf 24 samt 25 i hyreslagen, och skriver att om inte "rättelse sker omgående så anser jag att ni förverkat er rätt till förlängning innebärande att ert hyresavtal beträffande den aktuella bostadslägenheten kommer att sägas upp till upphörande och avflyttning". Ett hot om vräkning helt enkelt.

Bakgrunden är som följer. Vi anmälde för drygt fem veckor sedan att spisen fungerar väldigt dåligt. Detta sköts av ett externt företag, och den personen min kombo pratade med där sa att de skulle komma hem till oss "i helgen" och titta. Så skedde naturligtvis inte. Ytterligare två veckor senare kom värden och någon från den här firman inte bara hem till oss, de släppte in sig själva och stod i hallen och hojtade "hallå" tills min kombo gick för att kolla vad det var som pågick.

De var hemma hos oss runt tio minuter. Under den tiden konstateras att felet på spisen förmodligen beror på en fas. Värden ställer även en del märkliga frågor, bland annat hur många vi är som bor här, om en hyresinbetalning som kom från ett konto tillhörande min kombos syster och så vidare. När de gick avslutade hon med en uppmaning att städa, då hon tyckte att det såg för jävligt ut.

Jag kan erkänna att det förmodligen såg för jävligt ut, men inte mer än två-tre dagars disk, en soppåse i hallen och en spis som det spillts en hel del sås på. Hon hävdar i det rekommenderade brevet att detta utgör "en sanitär olägenhet till men för de omkringboende och till men för fastigheten som sådan".

Det jag undrar är om värden verkligen får släppa in sig själv oanmäld på det här viset? Kan en snabbvisit som denna räknas som besiktning? Vad gäller för den kommande kontrollen? Hur lång tid har vi på oss, måste hon anmäla när hon tänker komma och så vidare. Kan vem som helst utföra en besiktning? Det verkar lite godtyckligt att komma hem till en hyresgäst, fräsa att de ska städa och sedan skicka hot om vräkning.

Sedan, aningen relaterat, hur stor hyresreduktion bör man få efter att ha varit utan dusch och toalett i lägenheten (toalett och duschkabiner fanns i källaren) under tre veckors tid under stambyte?

Min förhoppning är att hennes lilla besök åtminstone kan räknas som egenmäktigt förfarande, samt att man får mycket pengar för att i tre veckor behöva bajsa och duscha i en äcklig källare. På så vis kan jag hota tillbaka med polisanmälan och grannsamverkan för hyreskompensation. Jag har inget emot att städa så hon blir nöjd, men då ska det fan kosta henne också.

Min kombo (som står på kontraktet) gick med i hyresgästföreningen idag och vi ska kontakta dem nästa vecka, men jag tänkte att Flashbackintelligentian kanske har lite feedback att tillföra innan dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in