2010-12-09, 13:51
Medlem
ekbs avatar
Idag är en sån där morgon där man inte känner sig särskilt hungrig eller sugen på mat (skulle helst bara tagit två koppar kaffe med snus till frukost om jag fick välja) men ändå gärna vill få i sig nåt med mycket energi eftersom man har en krävande dag framför sig.

Mitt givna frukostmål var såklart en rejäl skål havregrynsgröt.

När jag tittade efter i skafferiet kunde jag dock bara hitta en massa mjöl. Och mjöl kan man ju fan inte laga nån gröt på. fins det nån där med tips på likvärdig frukost som man inte behöver så mycket entusiasm för att trycka i sig?

Tack.
Citera
2010-12-09, 13:57
Medlem
En skål med fiberrika frukostflingor och någon frukt brukar jag konsumera. Vet inte om flingorna är speciellt energirika, men mätt blir jag.
Frukten måste man välja utifrån en Energi/jobb/kladd ratio. Själv anser jag att apelsiner är den mest opraktiska frukten, eftersom jobbet man måste lägga ner på att skala, ta bort vitt krafs och äta den medför en massa jobb och kladd (som ger MER jobb). Bananer eller äpplen är bra.
Citera
2010-12-09, 14:03
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Frukt-smoothie (stavning? )
Den kan förberedas redan kvällen innan (beroende på hur feg du är när det gäller saker som stått i kylen över natten.) och kan göras med alla möjliga kombinationer av frukt + filmjölk/yoghurt.
Citera
2010-12-09, 14:11
Medlem
ekbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Frukt-smoothie (stavning? )
Den kan förberedas redan kvällen innan (beroende på hur feg du är när det gäller saker som stått i kylen över natten.) och kan göras med alla möjliga kombinationer av frukt + filmjölk/yoghurt.

Grejen med smoothies är att dom är så goda. Om jag gör en måste jag ju äta upp den direkt. Måste inte du?
Citera
2010-12-09, 14:13
Medlem
ekbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingon
En skål med fiberrika frukostflingor och någon frukt brukar jag konsumera. Vet inte om flingorna är speciellt energirika, men mätt blir jag.
Frukten måste man välja utifrån en Energi/jobb/kladd ratio. Själv anser jag att apelsiner är den mest opraktiska frukten, eftersom jobbet man måste lägga ner på att skala, ta bort vitt krafs och äta den medför en massa jobb och kladd (som ger MER jobb). Bananer eller äpplen är bra.

Äter du dessa flingor med endast frukt till? Det tycker jag låter lite torrt. Dessutom behöver jag nåt med lite tuggmotstånd, så att käkarna vaknar! Annars bra tips.
Citera
2010-12-09, 14:17
Medlem
Logisks avatar
Stek ägg och ät tillsammans med bröd och skinka? Det är ganska gott.
En banan kanske duger också?
Citera
2010-12-09, 14:25
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekb
Grejen med smoothies är att dom är så goda. Om jag gör en måste jag ju äta upp den direkt. Måste inte du?

Det är ju helt klart godast direkt, men tycker fortfarande att det är gott efter iaf 2-4h (flickvännen brukar göra som frukost och jag tar det som är kvar när jag ska iväg.)
Men stekt ägg är ju en annan riktig höjdare, eller varför inte en omelett?
Citera
2010-12-09, 14:44
Medlem
ekbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Det är ju helt klart godast direkt, men tycker fortfarande att det är gott efter iaf 2-4h (flickvännen brukar göra som frukost och jag tar det som är kvar när jag ska iväg.)
Men stekt ägg är ju en annan riktig höjdare, eller varför inte en omelett?

För att jag har ätit överdrivet jättemycket ägg på sistone. Känner mig helt scramblad. Letar efter lite FreShAre alternativ.

Så efter failet med havregrynsgröten idag gick jag igenom det som fanns tillgängligt och det blev:
*trumvirvel*
vaniljyoghurt med päron och russin. (Och kaffe och snus)
Citera
2010-12-12, 01:43
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Och mjöl kan man ju fan inte laga nån gröt på. fins det nån där med tips på likvärdig frukost som man inte behöver så mycket entusiasm för att trycka i sig?

Tack.

Det kan man faktiskt visst det. Jag har själv ätit det när det varit dåligt med pengar, bäst blir det med rågmjöl imho. Ha i mjöl, salt (mer än vanligt ...) och lite vatten eller mjölk och koka som vanligt. Blir godare än man tror.
Citera
2010-12-12, 01:56
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Idag är en sån där morgon där man inte känner sig särskilt hungrig eller sugen på mat (skulle helst bara tagit två koppar kaffe med snus till frukost om jag fick välja) men ändå gärna vill få i sig nåt med mycket energi eftersom man har en krävande dag framför sig.

Mitt givna frukostmål var såklart en rejäl skål havregrynsgröt.

När jag tittade efter i skafferiet kunde jag dock bara hitta en massa mjöl. Och mjöl kan man ju fan inte laga nån gröt på. fins det nån där med tips på likvärdig frukost som man inte behöver så mycket entusiasm för att trycka i sig?

Tack.
det räcker me snus o kaffe te att börja med. Sedan steker du ägg o bacon frampå förmiddagen eller har med dig ien snuskbytta och avnjuter med lättöl, bröd och en mugg kaffe på det
Senast redigerad av Aake 2010-12-12 kl. 01:59.
Citera
2010-12-12, 02:01
Medlem
yjm308s avatar
är det grahamsmjöl du har, så kan man faktiskt göra en god gröt av det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in