2010-12-09, 13:20
Medlem
Som jag tidigare påtalat i andra matforumstrådar här är sortimentet av ätduglig råmarsipan icke-existerande i Sverige. Svensk "marsipan" ligger på 30% mandlar (sötsliskig smörja) och mandelmassa ligger på 50% mandlar. Minst ska det vara 60% mandlar för att det ska klassas som riktig råmarsipan. Blandningen av både söta och bittra mandlar gör inte det till en sockerstinn upplevelse heller.

Åkte färjan mellan Danmark och Tyskland igår och inhandlade således Anthon Berg 60% råmarsipan.

Då jag är av dansk härkomst brukar jag tillaga marsipangodis till jul och denna tradition skall införlivas även detta år. Jag hade tänkt göra något med marsipan, weinbrand och korinter.

Jag vill att spritsmaken ska bli en förnimmelse, men på inget sätt ta över smakintrycken. Såg ett recept där ration var 250 g marsipan och 1 msk sprit. Blir det för starkt? Eller ska jag ta mindre weinbrand, kanske bara en skvätt?
Citera
2010-12-09, 23:27
Medlem
Kanske inte svaret du söker, men för att bli framstående i köket krävs att man experimenterar. Gör en mindre sats enligt receptet och avgör sedan om du vill ha i mer eller mindre sprit, eller om du är nöjd.
Citera
2010-12-10, 00:41
Medlem
spoilers avatar
Lidl har just nu (iallafall i min butik) 60%-ig marsipan av sitt eget märke DeLuxe för en billig peng.
Citera
2010-12-10, 13:10
Medlem
Harmandas avatar
Man kan enkelt göra marsipan och mandelmassa hemma med hjälp av mandel och socker och på så sätt bestämma mandelprocenten själv. http://www.recept.nu/1.122572/leila_...rd_mandelmassa
Citera
2010-12-10, 13:40
Medlem
Seriöst, vad den här tråden blev enormt OT....
Citera
2010-12-10, 14:41
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag vill att spritsmaken ska bli en förnimmelse, men på inget sätt ta över smakintrycken. Såg ett recept där ration var 250 g marsipan och 1 msk sprit. Blir det för starkt? Eller ska jag ta mindre weinbrand, kanske bara en skvätt?
Ta bara en skvätt! Till 250 g behövs bara några droppar. gör du ett kg så ta en matsked. Prova också annat än Weinbrand. Konjak funkar utmärkt.

Frohe Weihnachten!
Citera
2010-12-10, 14:46
Medlem
Fickludds avatar
1. Gör egen marsipan.

2. Bättre lycka i ---> Godis, snacks och bakverk?
Citera
2010-12-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ta bara en skvätt! Till 250 g behövs bara några droppar. gör du ett kg så ta en matsked. Prova också annat än Weinbrand. Konjak funkar utmärkt.

Frohe Weihnachten!
Alltså du vet att weinbrand och konjak i princip är samma sak? Olika namn för brandy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in