2010-12-09, 12:27
Medlem
Hej FB.

Min fråga är helt enkelt: Finns det sanningar utan logiskt sammanhang? Sanningar som motsäger Koherensteorin!

Ventilera era åsikter friskt!
Citera
2010-12-09, 13:10
Medlem
Om du singlar en slant utan att titta på den direkt så vet du ju att det måste blivit antingen krona klave, eller något annat hänt, utan att kunna veta (på något sätt) vilken (som är sann)... men du tänkte kanske mer på satser och sånt?
Citera
2010-12-09, 13:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 5219
Hej FB.

Min fråga är helt enkelt: Finns det sanningar utan logiskt sammanhang? Sanningar som motsäger Koherensteorin!

Om jag säger att det snöar idag och det snöar idag da talar jag sanning när jag säger att det snöar idag.
Citera
2010-12-09, 15:47
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Hej FB.

Gödels ofullständighetssats är kanske något åt det hållet.

I elementarpartiklarnas värld tycks det finnas gott om exempel på sanningar utan logiskt sammanhang.
Citera
2010-12-09, 15:56
Medlem
Mortons avatar
Sanningar utan logiska sammanhang? Vad menar du med det? Alla sanningar är väl möjliga att placera in i logiska sammanhang?
Citera
2010-12-11, 01:13
Medlem
Citat:
Hej FB.

hur kan elektronerna hållas i omlopp runt protonerna i ständig rörelse. medan större objekt, låt säga en tennisboll i ett snöre, som man snurrar över huvudet dras utåt, från omloppsbanan. ännu större objekt som himlakroppar drar till sig närliggande materia.
vart är logiken i det?
Citera
2010-12-11, 05:57
Medlem
Om du singlar slant kan det bli krona, klave eller sida!
Dvs 3 alternativ av något som de flesta tror enbart är två, är det ologik eller kanske brist på logik i början av resonemanget?

Vad är ologik, det borde ju vara avsaknaden på logik, dvs något som inte riktigt stämmer eller när någon inte riktigt tänkt klart och inte kan förstå komplexiteten som råder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in