2004-07-29, 20:36
Medlem
miklons avatar
Det var en lite småkul tråd det här, men ärligt talat, vidga vyerna lite. Har ni nånsin varit utanför tullarna? Grymt många av de uttryck ni tar upp används regelbundet ute i landet och kan knappast kallas stockholmsslang.

Jag menar, ärligt talat: kepa? popsnöre? smäck? frulle? puma? lök? pjuck? barr? rulle? spiror? pynta? Jag skulle tro att de uttrycken förstås från Ystad till Abisko utan problem.
Citera
2004-07-29, 20:45
Medlem
david_båths avatar
"Stabben var ju rörpulare så vad fölse sig mer naturligt än att jag som liten knodd hacka på farsan på bajens hemmamatcher."
Citera
2004-07-29, 21:04
Medlem
Roll8ors avatar
Ärligt talat tror ni verkligen att all slang kommer från sthlm? Har personligen hört de flesta ord ovan, och flera av dom har jag själv använt så länge jag kan minnas

//Mjölkbonne och lantis
Citera
2004-07-29, 21:13
Medlem
david_båths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roll8or
Ärligt talat tror ni verkligen att all slang kommer från sthlm?

nej, fjållträsk tex
Citera
2004-07-29, 21:32
Medlem
safts avatar
Tuben o Puma är snyggt, allt annat är bara trams.

//Saft
Citera
2004-07-29, 22:01
Medlem
Strayns avatar
hmmm...

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Det var en lite småkul tråd det här, men ärligt talat, vidga vyerna lite. Har ni nånsin varit utanför tullarna? Grymt många av de uttryck ni tar upp används regelbundet ute i landet och kan knappast kallas stockholmsslang.

Jag menar, ärligt talat: kepa? popsnöre? smäck? frulle? puma? lök? pjuck? barr? rulle? spiror? pynta? Jag skulle tro att de uttrycken förstås från Ystad till Abisko utan problem.

Men precis, jag som stolt norrlänning har inga problem att förstå vad som tas upp här...
Citera
2004-07-29, 22:20
Medlem
powerkings avatar
Jag som norrlänning har märkt att ni har missat 2 klassiker

"Vurre" = Korv med bröd

"Burre" Hamburgare

Citera
2004-07-29, 23:17
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joel
Är det bara jag som tycker att all slang är så jävla töntigt,och rodnar när andra människor använder uttrycken seriöst?
Ännu mer patetiskt blir det när folk från Stockholm inbillar sig att det är deras egna uttryck,och kallar samtliga svenskar som inte bor i Sthlm för bönder.

Stockholm är en så jävla liten och betydelselös stad när man jämför med många andra städer,och de Stockholmare jag nyss nämnde berättar i princip att de aldrig besökt några av de större och mer betydelsefulla städerna,och medan de själva tror att de är streetsmarta storstadsmänniskor så tillhör de istället samma kategori bonnläppar de själva gör sig roliga över.

EDIT:Ey,var detta en känga rakt upp i dajmlådan,kompizar?

Nä, jag tar den. Der är lugnt, joel. Men du är lite OT nu...tråden handlade om Stockholms-slang.....varför kan det inte göra det då ? Med massmedias framfart har såklart speciella sthlms-utryck spridit sig över hela landet....so what ?

Ja, jämfört med London eller New York är såklart Stockholm en liten pytte "från landet".....men om vi exempelvis jämför Stockholm med Norrköping, eller Växjö....eller Sundsvall...skitsamma.....så är skillnaden otroligt stor. Fortfarande. Jaja, du kan sitta och kolla på "Allsång på Skansen" på TV och/eller åka på turistresa hit. Och tro att du kan stan.

Jag lovar dig, du blir som lantis avslöjad på ungerfär tre sekunder. Sen att vi inte skriver det på din näsa direkt kan du tacka vår förmåga att vara öppna och nyfikna. Även på utsocknes. Även om vi gärna gör narr av dom.....när dom är utom hörhåll.
Citera
2004-07-29, 23:22
Medlem
zurfarns avatar
"bryna" = "nuppa" = KNULLA

"libra" = "pluska" = PLÅNBOK

ex.vis.:

"Kan du gehit libran, så ja kan pynta det där bulle-miffot"

Alltså.....man har åkt taxi i Sthlms innerstad med en idiot (vanligt...) och bruden har tagit hand om guldet.....åsså måste man bara komma ifrån idioten så man kan göra nåt kul.
Citera
2004-07-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david_båth
"Stabben var ju rörpulare så vad fölse sig mer naturligt än att jag som liten knodd hacka på farsan på bajens hemmamatcher."

stabben betyder styvfarsa. vad har det med att göra att han var rörmokare och att du som liten kille gick med din pappa till bajen?
Citera
2004-07-30, 00:38
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lady Nyfis
stabben betyder styvfarsa. vad har det med att göra att han var rörmokare och att du som liten kille gick med din pappa till bajen?

"Stabben" är ett klockrent stockholmskt uttryck för "farsan"....dvs ens EGEN farsa. Vad har du fått "styvfarsa" ifrån ? Har nån lurat i dig det ?
Citera
2004-07-30, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Ja, jämfört med London eller New York är såklart Stockholm en liten pytte "från landet".....men om vi exempelvis jämför Stockholm med Norrköping, eller Växjö....eller Sundsvall...skitsamma.....så är skillnaden otroligt stor. Fortfarande.

Mnja, det är väl just så det inte är.
När man börjar resa lite så inser man att en av de saker som är karakteristisk för sverige (och omvänt för andra delar av världen) är att allt här är ganska utjämnat, i jämförelse stad - landsbygd. Oavsett om du är i huvudstaden eller på vischan så har du ungefär samma pizzerior, samma typ av affärer, samma bilar, etc etc
I många länder tycker jag det är mycket större spridning på sakerna, det är stor skillnad på priser t.ex. , det finns andra samhälsklasser på landet än i stan, och om du plockar folk från stan ut på landet eller tvärtom så blir de mer "vilsna". Sverige är verkligen mellanmjölkens land, och sthlm är inget undantag....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in