Flashback bygger pepparkakshus!
2004-08-18, 02:29
Medlem
Janosch_Flax!s avatar
Stockholm är inte en metropol som New York, visst. MEN det är den enda staden värd namnet i Sverige. Alla lantisar avgudar Kungliga Hufvudstaden innerst inne. Ni kommer hit går på grönan när ni är små och när ni växt ur Hallstahammar, Kalix eller varfan ni nu kommer ifrån, så flyttar ni hit. Skaffar lya på söder, slipar bort dialekten så gott det går och börjar helt plötsligt heja på Bajen. Problemet är att ni inte smälter in hur ni än försöker och hur mycket ni än vill så tar vi er inte på allvar. Min inställning till er går att summera i ett enda ord: Förakt!

Välkomna!
Citera
2004-08-18, 15:57
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janosch_Flax!
Stockholm är inte en metropol som New York, visst. MEN det är den enda staden värd namnet i Sverige. Alla lantisar avgudar Kungliga Hufvudstaden innerst inne. Ni kommer hit går på grönan när ni är små och när ni växt ur Hallstahammar, Kalix eller varfan ni nu kommer ifrån, så flyttar ni hit. Skaffar lya på söder, slipar bort dialekten så gott det går och börjar helt plötsligt heja på Bajen. Problemet är att ni inte smälter in hur ni än försöker och hur mycket ni än vill så tar vi er inte på allvar. Min inställning till er går att summera i ett enda ord: Förakt!

Välkomna!

Väl rutet grabben!
Citera
2004-08-18, 16:02
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbeo
Iofs tror jag det största problemet med slangord är att inte alla förstår dess innebörd.

MEN folk har ju hört det användas och vill ju inte vara mindre tuffa, så de stoppar in det i meningar så som de tror det att det passar..

När ordet sedan breder ut sig är det ju inte självklart att den ursprungliga betydelsen är bibehållen.

Även om detta kanske är en del av förklaringen så är det ingen ursäkt!
I allafall inte i ett så klart fall som att tjacka kommer av ordet tjack!

*masturbantskratt*

Tjacka kommer säkert från tjack men so? Då ingen (läs: få) ändå tror att man syftar på att man sålde en cykel för att få pengar till knark när man säger att man tjackat en ny cykel så spelar det FORTFARANDE INGEN ROLL!!!
Men jag håller med om att "tjacka" med ursprungsbetydelsen är rätt skönt.

Jag håller däremot inte med om att Lindström (Fredrik antar jag att du syftar på) är professor. Lindström är doktorand i nordiska språk. Har alltså rätt lång väg kvar till professor.

MUHAHAHAHAHAA!
Citera
2004-08-18, 23:29
Medlem
Tobbeos avatar
sno!

Citat:
Ursprungligen postat av P3RK3L3
Då ingen (läs: få) ändå tror att man syftar på att man sålde en cykel för att få pengar till knark när man säger att man tjackat en ny cykel så spelar det FORTFARANDE INGEN ROLL!!!

du har missat hela poängen.

ursprungsbetydelsen är inte: sälja, inte jiddra, inte köpa eller nåt annat man kan hitta på för att få knark..

utan STJÄLA, SNO
dvs ta något,
(för att sedan möjligen få pengar för det på pantbanken för att ha råd till knark.)

dvs "Tjacka en bilstereo"

Ta ett annat exempel,
om din lillebror skulle börja använda slanget "lira" med betydelsen att sjunga,
(vilket möjligen skulle kunna missuppfattas på det sättet eftersom man kan lira en låt tex)
skulle du inte då propagera för orginalbetydelsen?

och förresten, vilka fakta begrundar du att ingen använder ordet i dess ursprungsbetydelse? ingen eller få i generationer som är födda efter 80 talet eller möjligen 70 talets senare del, visst! Men består vår befolkning enbart av dem?
Citera
2004-08-19, 00:53
Medlem
P3RK3L3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbeo
du har missat hela poängen.

ursprungsbetydelsen är inte: sälja, inte jiddra, inte köpa eller nåt annat man kan hitta på för att få knark..

utan STJÄLA, SNO
dvs ta något,
(för att sedan möjligen få pengar för det på pantbanken för att ha råd till knark.)

dvs "Tjacka en bilstereo"

Ta ett annat exempel,
om din lillebror skulle börja använda slanget "lira" med betydelsen att sjunga,
(vilket möjligen skulle kunna missuppfattas på det sättet eftersom man kan lira en låt tex)
skulle du inte då propagera för orginalbetydelsen?

och förresten, vilka fakta begrundar du att ingen använder ordet i dess ursprungsbetydelse? ingen eller få i generationer som är födda efter 80 talet eller möjligen 70 talets senare del, visst! Men består vår befolkning enbart av dem?

Men hörru. Jag fattar vad du säger men jag står ändå fast vid att det är helt meningslöst att försöka propagera för att återgå till ett ords originalbetydelse (som ingen ändå tror på, testade idag...) när alla ändå förstår dess nya betydelse. Som med exemplet "tjacka".
Vad är det som fortfarande är oklart?
Citera
2004-08-19, 01:44
Bannlyst
Tuffaste uttrycket är helt klart "kinesa".
Citera
2005-06-10, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktmask
Tuffaste uttrycket är helt klart "kinesa".

Som Västkustare blev jag förälskad i ett specifikt uttryck från Stockholm: Schyssta lökar.

Naiv som jag var trodde jag att dom bjöd mig på grillparty.

/ Der B
Citera
2005-06-10, 22:20
Medlem
skitsillens avatar
Här finns det mästa av det bästa när det gäller det gamla sättet att snacka stockholmska: http://members.chello.se/leonis/

Kolla särskilt in Smulans hörna: http://members.chello.se/leonis/Smulan.htm

Lyssna även på: http://members.chello.se/leonis/1%20-%20Snovit.mp3

Helt obetalbar!!
Citera
2005-06-10, 23:15
Medlem
NoTruces avatar
Klyka polerat = snacka rent (så man förstår). Skönt uttryck!

Något jag absolut hatar är ord som tricken, för tunnelbana, och fekke, för fest. Låter så jävla infantilt.

Sen har ju serien Rocky introducerat (i alla fall för mig) en del nya uttryck, som kinesa för sova, blada för dra, sticka, klubba och klossa för skita. Vet dock inte om de är specifikt stockholmska.
Citera
2005-06-11, 11:30
Medlem
Fimpa luman = släck lampan.

Fimpa går ju även att applicera på andra substantiv, t.ex. fimpa tv:n, fimpa snacket.
Citera
2005-06-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Klyka polerat = snacka rent (så man förstår). Skönt uttryck!

Något jag absolut hatar är ord som tricken, för tunnelbana, och fekke, för fest. Låter så jävla infantilt.

Sen har ju serien Rocky introducerat (i alla fall för mig) en del nya uttryck, som kinesa för sova, blada för dra, sticka, klubba och klossa för skita. Vet dock inte om de är specifikt stockholmska.

Fekke låter ju inte klokt.

Kinesa är väl gammal 40-talsslang.

Vad sägs om "schyrrebyrre"?
Citera
2005-06-12, 03:14
Medlem
Ähhhh....ni surrar förmycke...

Ere nåt som ni inte hajar...så mejla mej. Men nu är ja såininhlevete packckad...så helften vore nog....

Jefla grönisar....det e min enkla mening. Lappa igen å komigen, busar.
Så hära illa hare alrig vare förut...

Syns vi på knullbade imorrn ? hehe......jag visaren först......hehe....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in