2010-12-08, 18:43
Medlem
KalleFobies avatar
Hej, håller på att skriva ett litet arbete om ASIMO, som är en robot tillverkad av HONDA.
Nu är det så, att jag skall skriva för- och nackdelar med den, och jag är verkligen dålig på sådant. Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig ta fram några f&d med ASIMO. Detta uppskattas verkligen!

MVH

KF
Citera
2010-12-08, 19:15
Medlem
fejkadmedlems avatar
Vad är det du är dålig på? Googla?

Vad har du för info om Asimo? Visa lite så kanske någon vänlig själ hjälper dig med läxan..
Citera
2010-12-08, 19:27
Medlem
KalleFobies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Vad är det du är dålig på? Googla?

Vad har du för info om Asimo? Visa lite så kanske någon vänlig själ hjälper dig med läxan..

Jag har försökt googla, dock utan något resultat. Kanske skulle skrivit att jag lider av en sorts "läsdyslexi", vilket innebär att jag är dålig på att hitta information i texter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asimo

http://world.honda.com/ASIMO/
Citera
2010-12-08, 19:31
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleFobie
Kanske skulle skrivit att jag lider av en sorts "läsdyslexi", vilket innebär att jag är dålig på att hitta information i texter.
Tyvärr lär du ju inte bli bättre om du inte anstränger dig. Inget illa ment, men har du verkligen försökt?
Citera
2010-12-08, 19:38
Medlem
KalleFobies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quartus
Tyvärr lär du ju inte bli bättre om du inte anstränger dig. Inget illa ment, men har du verkligen försökt?

Jag har försökt i hela mitt liv, men tyvärr har det inte gått att ordna. Har t.om tagit flera extralektioner, även det utan resultat. Ja, jag har verkligen försökt.

MVH

KF
Senast redigerad av KalleFobie 2010-12-08 kl. 19:53.
Citera
2010-12-08, 21:39
Medlem
Fördelar och nackdelar jämfört med vad? Tidigare versioner? Eller kanske vad andra tillverkare erbjuder?

Generellt så kan saker som batteritid/drifttid på en laddning, storlek, användningsområden och användarvänlighet vara intressanta att analysera och jämföra.
Citera
2010-12-08, 21:50
Medlem
BF_Swedens avatar
Försök och ladda ned och kolla på Vetenskapens värld om Asimo. Jag såg ett program i våras tror jag det var. Där kan du nog få lite tips. Jag har för mig att de sade att de gjorde roboten liten så att den inte skulle vara skräckinjagande för människor. Sedan ser den ju ut som en robot och inte som en människa, till skillnad från den där andra roboten som är gjord efter uppfinnarens fru. Han (uppfinnaren) har ju även gjort en robot som ser ut som hans lilla son. Om man gör en robot som ser ut som en människa så följer ju vissa för- och nackdelar. Fördelarna är ju att man blir väldigt engagerad och "fattar tycke" för roboten, ungefär som ett älskat husdjur. Å andra sidan så tyckte många att det är skrämmande med en robot som är väldigt lik en människa.

Jag vet att vissa robotuppfinnare har gjort tvärtemot och skapat robotar som inte ens har två armar och två ben. Anledningen till detta är att det torde inte vara ultimat för en varelse att se ut som en människa. Varför inte ha fyra armar och låta fötterna ersättas med rullband till exempel. Dessa uppfinnare resonerar så att det är robotarnas uppgift som ska designa robotkroppen. Dammsugarrobotar har ju ingen fördel i att se ut som människor, till exempel. Men som sagt - försök och hitta lite tv-program om robotorna. Genom bild och ljud kanske du har lättare att finna fakta än i text. Lycka till.
Citera
2010-12-10, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Försök och ladda ned och kolla på Vetenskapens värld om Asimo. Jag såg ett program i våras tror jag det var. Där kan du nog få lite tips. Jag har för mig att de sade att de gjorde roboten liten så att den inte skulle vara skräckinjagande för människor. Sedan ser den ju ut som en robot och inte som en människa, till skillnad från den där andra roboten som är gjord efter uppfinnarens fru. Han (uppfinnaren) har ju även gjort en robot som ser ut som hans lilla son. Om man gör en robot som ser ut som en människa så följer ju vissa för- och nackdelar. Fördelarna är ju att man blir väldigt engagerad och "fattar tycke" för roboten, ungefär som ett älskat husdjur. Å andra sidan så tyckte många att det är skrämmande med en robot som är väldigt lik en människa.

Jag vet att vissa robotuppfinnare har gjort tvärtemot och skapat robotar som inte ens har två armar och två ben. Anledningen till detta är att det torde inte vara ultimat för en varelse att se ut som en människa. Varför inte ha fyra armar och låta fötterna ersättas med rullband till exempel. Dessa uppfinnare resonerar så att det är robotarnas uppgift som ska designa robotkroppen. Dammsugarrobotar har ju ingen fördel i att se ut som människor, till exempel. Men som sagt - försök och hitta lite tv-program om robotorna. Genom bild och ljud kanske du har lättare att finna fakta än i text. Lycka till.
Jag kan också rekommendera detta om du har problem med läsdyslexis.
Men komihåg att Asimo är en showrobot, den har ingen större uppgift än att showa teknik och utveckling.
Citera
2014-02-11, 15:48
Medlem
Är Ganska efter med svar, ca 4 år, men vad fan. Tar och skriver ändå för har inge bättre för mig..

Asimo är ett exempel på det jag tror kommer bli vårat teknologiska fall. De som tillverkar och programmerar Asimo (och andra humanoid) robotar har en dröm att de en dag ska samleva med människor och göra Våra liv enklare. Jag tror dock inte det är så det kommer att utspela sig. Att bygga en AI maskin som lär sig, när de verkligen löser de problem de har med robotarna i dag, kommer att bli som en människa med HD syn, bokstavligt talat fotografiskt minne, övernaturlig styrka och mm. Det är en myt att maskiner då endast kommer lära sig de goda hos mänskligheten och jorden. De kommer självklart även lära sig onda saker. Tex, kommer en robot se skillnad på att vi masslaktar djur i fabriker och från att döda en människa? Det vet man inte. Ifall man Programmerar en maskin att inte attackera människor är en sak, men AI fungerar inte så. De lär sig på egen väg.

De bra med dessa maskiner är utbyggnaden av AI som man senare kan använda inom andra områden, ex för att monoterera jorden, PH värden i haven och sjöarna och mm. Men de har endast speciella områden de kan lära sig. De sitter bokstavligt talat fast mellan vissa olika områden och kan ej lära sig mer än detta.

En AI maskin som dock kan lära sig allt från många områden är dock en helt annan historia som jag inte gillar, men som troligen kommer att fortsättas ända tills pandora's box är öppen för evigt. Ifall vi har tur så upptäcker vi detta innan det blir försent. Eller så kan jag ha fel, inget man kan vara säker på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in