Citat:
Ursprungligen postat av Ybbe
Ok, min dotter vill köpa en bulldog.
http://www.annonseringdirekt.com/detail.asp?item=47629
Snabbt berättat: Hon har kontakt med säljaren som bor i Spanien som kan inte ta in hundarna i landet
p.g.a karantänbestämmelser. Hon ska sälja hundarna mot flygbiljetterna tillbaka till Sverige.
Hur kan en valp fraktas med flyg därifrån, sedan med transportföretag ca två timmars färd till
slutdestination?
Allt känns fel i hela min kropp. Är detta nåt scamsätt eller??
Som sagt är det en scam, brukar handla om främst bulldog, chihuahua eller andra populära raser som säljs väldigt billigt. Man får helt enkelt tänka kritiskt, verkar det för bra för att vara sant är det väl ofta det. Ett annat varningstecken är dålig svenska (även om denna var rätt okey), Söta engelska bulldog valpar för
antagande låter inte helt rätt men översätter man det till engelska i Google translate låter det plötsligt bättre: Cute English bulldog puppies for adoption.
Sen har jag visserligen bara fått det hela snabbt berättat men frågor som genast dyker upp om det hade varit en seriös annons är: Var bor valparna nu om ägaren bor i Spanien och inte kan ta in valparna dit? Varför säljs valparna inte i landet de för tillfället bor? Vad har ägaren tänkt att göra av mamman, antar att hon inte får ta in henne i landet heller då? Vilken seriös uppfödare säljer valpar på detta sättet? Har personen ifråga skaffat de tillstånd som behövs för att importera valpar till Sverige eller upplyst framtida ägare om de tillstånd som behövs? Varför sälja valpar just till Sverige?
Det som kommer hända är att man betalat för flygbiljetten till sin valp som sedan aldrig kommer dyka upp, lätta pengar.