• 2
  • 3
2010-12-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det enda som jag kommer p just nu r ICA-kort som du kan anvnda p ICA (du kan ocks ta ut pengar p ICA, tror ven att ICA banken har egna ATM:er p vissa strre ICA varuhus) samt ven p Statoil.

ICA r ju ven det knutet till MC tyvrr.

ICA Banken: ICA Bankkort r vrt vanliga kontokort. Det r ett MasterCard som accepteras vrlden ver.

AmEx har aldrig haft ett konto knutet till Wikileaks, vilket innebr att de inte "behvt sga upp det" nu nr det blser lite. Tack vare detta kan de nu skatta sig lyckliga med en ny kund. Jag vet dock inte ifall jag knner mig helt njd med alternativet. :/

Annars funkar ju kontanter ovntat bra. De flesta smhandlare r bara glada att f slippa betala avgifter till kortfretagen!
Citera
2010-12-23, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtyd
r ocks intresserad av vad det finns fr alternativ till dessa kreditkortsfretag som bjer sig fr USA.
r det inte mer relevant var det finns _EN REGERING_ som inte bjer sig fr USA?

De har ju glmt bort vilka som r deras vljare och arbetsgivare.
Hint: Det r inte USAs regering och lobbyorganisationer.
Citera
2010-12-23, 16:29
Medlem
Rimligtvis borde man vl kunna fixa en namnsamling ver personer som skulle byta bank till den som erbjd ett bankkort utan att vara anslutet till visa/mastercard, eller bara be om en sdan produkt till sin bank, men det kommer ju troligtvis inte hnda.
Citera
2010-12-24, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipfunk
ICA r ju ven det knutet till MC tyvrr.

ICA Banken: ICA Bankkort r vrt vanliga kontokort. Det r ett MasterCard som accepteras vrlden ver.

AmEx har aldrig haft ett konto knutet till Wikileaks, vilket innebr att de inte "behvt sga upp det" nu nr det blser lite. Tack vare detta kan de nu skatta sig lyckliga med en ny kund. Jag vet dock inte ifall jag knner mig helt njd med alternativet. :/

Annars funkar ju kontanter ovntat bra. De flesta smhandlare r bara glada att f slippa betala avgifter till kortfretagen!

ICA kort != ICA bankkort. Det ena r gratis och inte knutet till MC. Tro mig , jag har ett sjlv.
Citera
2012-11-13, 14:35
Medlem
Ungefr tv r sedan ngon skrev i trden, men ack s aktuellt i samband med SR reportaget, finns det ngra alternativ idag?

Visa, Mastercard, American Express gr helt bort. Vad har vi mer?

Diners men det fungerar p fr alldeles fr f stllen fr att vara anvndbart, r det s jvligt att man ska behva anvnda kontanter om man inte vill stdja korrupta amerikanska bolag?
Citera
2012-11-13, 15:01
Medlem
Tack fr terupplivningen. Som sagt, fortfarande ett relevant mne. Nr man diskuterar lsningar fr man nog hlla reda p vad exakt ens motivation r:

1) Donera/betala pengar trots blockad till en organisation och med ett minimum av avgifter p vgen.
2) Generera s lite pengar som mjligt till amerikanska kortbolag.
3) Generera s lite pengar som mjligt till bankerna.
4) All of the above.

Vad gller donationer, s har jag donerat direkt via internetbanken (kostade 10 kr, osker om och vad det kostar p mottagarsidan). Uppfyller kraven 1 och 2.

Kortbolagen har dock vanemnniskan i sitt grepp. r mlet 2 och 3, s handlar det om att skippa kreditkorten, som pungslr handlarna p hgre avgifter (och som kommer att terspeglas i slutpriset).

aliquis frslag om att starta en konsumentgrupp fr att driva igenom ett bankkort utan amerikansk inblandning r ju intressant. Frgan r om man lyckas samla s mnga principfasta mnniskor eller det bara blir en facebook-grupp av det.

Jag har tidigare mejlat till Svensk Handel och frgat om de inte ska starta ett eget kort fr sina handlare. Svaret jag fick var att det inte var prioriterat, men att de hade tittat p det. Det fll dock p att det blev fr kostsamt. Det trista r d att bankernas prissttning egentligen r helt rtt. Tillrckligt billigt fr att inte vem som helst ska kunna starta konkurrerande verksamhet, och tillrckligt dyrt fr att f in pengar nra handlarnas acceptansgrns.
Citera
2012-11-13, 15:33
Medlem
lundagrens avatar
SEQR.se, seamless tjnst fr mobil betalning r gjord fr att g runt kortfretagen. Via konto p sbab eller avgiftsfria fakturor kan man betala med mobilen. FInns hos en rad fretag n s lnge. Axfoodkoncernen med hemkp, willys och prisxtra blev anslutna nyligen t ex.
Funkar skitbra, handlar p faktura med mobilen hos hemkp sjlv.
Fler kommer skerligen anslutas snart d seamless tar halva avgiften mot visa och mastercard av handlaren
Citera
2025-05-08, 10:29
Medlem
Det r viktigt att vara frsiktig nr man anvnder amerikanska betalningsfretag som Visa och Mastercard, d det finns en risk att USA kan anvnda betalningssystemet som ett politiskt ptryckningsmedel.
Citera
2025-05-12, 18:36
Medlem
Europeiska centralbankens ordfrande Christine Lagarde efterlyser en betalningsrevolution en revolution som bryter Europas beroende av amerikanska och kinesiska plattformar som Visa, Mastercard, PayPal och Alipay. Lagarde beskriver det som "en marsch mot sjlvstndighet" och sger att Europa mste bygga sitt eget alternativ fr att skra sin finansiella suvernitet.
https://www.businesstoday.in/world/u...816-2025-04-05
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in