2010-12-08, 15:00
Medlem
Damericuss avatar
Nu är det så att jag har en vara att sälja och köparen bor en bra bit bort så tanken är att han sätter in pengar på mitt konto. Han gör en omedelbar överförning från sitt Nordea-konto till mitt Swedbank-konto, dvs ingen uppskjuten/framskjuten betalning; han tar en skärmdump på kvitensen/sitt kontoutdrag för att visa att pengarna skickats till mitt konto sedan hämtar en bekant till honom varan hos mig.

Nu undrar jag hur pass säkert är detta sättet att sköta betalningar, finns det för honom någon möjlighet att ta tillbaks pengarna eller eventuellt fiffla på annat sätt? Då det rör sig om, för mig, rätt stora summor vill jag ju vara säker på att få pengarna.
Citera
2010-12-08, 15:24
Medlem
Dr.hankeys avatar
Har han skickat så har han ju skickat, men det bästa vore om du kunde skriva ut skrämdumpen och ta med till banken för att dubbelkolla att det verkligen har gått in.
Citera
2010-12-08, 21:20
Medlem
Damericuss avatar
Ja det enda problemet jag ser är om han skulle sätta sig och photoshopa den där skärmdumpen.
Citera
2010-12-08, 21:58
Medlem
DanteAlighieris avatar
Om han skickat pengarna med en överföringen kommer pengar nästan direkt, om ni har samma bank åtminstone. Om ni har olika banker kan det ske direkt också. När pengarna är på ditt konto är det ju bara för dig att logga in och bekräfta det?
Citera
2010-12-09, 11:28
Medlem
om du läser på skärmdumpen så står det vilken tid pengarna överförst.

Om det är Torsdag och det står att pengarna är framme Fredag senast 12.30 så kan han gå in och avbryta överföringen när han fått varan.

Så ge inte bort något innan du ser pengarna på ditt konto
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in