2010-12-07, 22:25
Medlem
Driftkuckus avatar
Nu har min hund ställt till det igen. Först snor han råa kycklingfileer, nu har han lyckats med att få en spricka i klon.

Han verkar inte ha ont utav den, och den verkar inte ha nått pulpan. Ska jag kontakta veterinär bums eller avvakta? Kan detta "gå över av sig självt", eller kan det bli värre?
Någon som varit med om detta, eller som bara är en hejare på goda råd och kan detta med hundråd???

Help please!
Citera
2010-12-07, 22:36
Medlem
Mr.Kanakes avatar
Det bästa är egentligen att låta en veterinär kika på det för ofta kan det komma in smuts som gör att det blir infektion där. Är den sprucken ända upp eller?
Citera
2010-12-07, 22:52
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftkucku
Nu har min hund ställt till det igen. Först snor han råa kycklingfileer, nu har han lyckats med att få en spricka i klon.

Han verkar inte ha ont utav den, och den verkar inte ha nått pulpan. Ska jag kontakta veterinär bums eller avvakta? Kan detta "gå över av sig självt", eller kan det bli värre?
Någon som varit med om detta, eller som bara är en hejare på goda råd och kan detta med hundråd???

Help please!

Lugn o fin! Du måste ge oss mer detaljerad information för att kunna försöka sig på en okvalificerad gissning över internet... bild?

Du bör känna själv om det känns allvarligt, åk då till veterinär. I annat fall ring en veterinär eller helt enkelt avvakta tills nattaxan utgår...
Citera
2010-12-07, 23:21
Avslutad
Beroende på hur djupt in sprickan har gått kan du ju testa att klippa av den "trasiga" delen.
Citera
2010-12-08, 00:05
Medlem
Kingen_kings avatar
Åker du till doktorn om du får blånagel? Jävla daltande med den där hunden. Är det en porslinshund?
Citera
2010-12-08, 12:43
Medlem
Driftkuckus avatar
Sprickan har inte gått ända upp, ska försöka klippa bort lite, annars är det väl veterinären som gäller. Någonstans i mitt förvirrande sinne vill jag gärna att en hundklo ska funka likadant som en människonagel, att man kan klippa bort skiten eller att allt ska växa ihop/styras upp av sig självt.

Orkar inte med min veterinär heller som fö är värsta rasisten. Han bara tjatar om hur vackra rrrrrrreeeeenraaaaasiga hundar är, och hur mycket skit det är med blandraser.

Äsch, jag avvaktar och hoppas på det bästa.
Citera
2010-12-08, 17:20
Medlem
Kingen_kings avatar
Sluta vara en sån veterinärshysterika! Din hund kommer att spräcka klor, bli förkyld, hosta, halta, få sår, spy, skita illa, matvägra, vara allmänt hängig osv, osv. Den är en levande varelse som lever. Jag har på 4 hundar på 30 år varit till veterinären 1 gång och då hade han rävskabb. Sen har jag givetvis varit där för vaccinationer när dom varit valpar. Dom har skurit sej, varit förkylda, spräckt klor, haltat, haft magsjuka... Det är helt naturligt.
Citera
2010-12-08, 19:21
Medlem
Driftkuckus avatar
Amen förlåt då!

Ska genast trä en påse över mitt och hundens huvud så att vi kan vila i frid.

Trodde FB var ett fritt forum där man får skriva om precis vad som helst, och det man inte vill läsa om behöver man väl inte svara på heller?

Va bra att du inte behöver gå till veterinären. Bara till att gratulera. Min vovve kommer iaf få klon utdragen nu, men det är väl inget du vet något om eftersom du aldrig är där?
Citera
2010-12-08, 19:40
Medlem
charkovs avatar
Det är ju valfritt att åka till veterinären. Får nog hålla med att det är lite veterinärhysteri "ala" flashback.
Kan ändå lova att hunden inte dör av en spräckt klo. Kan blöda lite i början men det går snart över och
den gamla klon kommer snart att ramla av, varvid en ny kommer att växa ut igen.
Har hänt min hund också, så ingen panik. Den överlevde en spräckt klo, så då gör garanterat din det också.

Även med eller utan veterinär!
Citera
2010-12-08, 20:10
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftkucku
Amen förlåt då!

Ska genast trä en påse över mitt och hundens huvud så att vi kan vila i frid.

Trodde FB var ett fritt forum där man får skriva om precis vad som helst, och det man inte vill läsa om behöver man väl inte svara på heller?

Va bra att du inte behöver gå till veterinären. Bara till att gratulera. Min vovve kommer iaf få klon utdragen nu, men det är väl inget du vet något om eftersom du aldrig är där?
Tja... Har du dödslängtan så är det snarare ett fall för psykriatin.

Jag menar bara att man ska inte oroa sej för småsaker. Åker du till akuten om du får en blånagel? Jag visste inte att du var så känslig så du tror att man önskar livet ur er bara för att man säger att man inte ska oroa sej för småsaker. Jag har aldrig sett en spräckt klo som något stort problem. Det är sånt som händer och inget som hunden får men av.

BTW, en sprucken klo kan bero på vitaminbrist. Jag säger KAN bero på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in