2010-12-07, 21:51
Medlem
keris avatar
Min laptop vägrar starta,

Meddelandet som kommer upp är:
Boot device not found

Please install operating system on you harddisk.
Hard disk - (3fo)

Jag har det senaste Windows installerat och ingen aning om varför min dator inte vill hitta min hårddisk.

Måste åt massa viktiga skoldokument som jag har skrivit på senaste veckan, börjar få smått panik. Har backups på en del, men inte det senaste och viktigaste.

Finns det någon vänlig själ där ute som vet möjlig orsak o åtgärd?
Citera
2010-12-07, 21:55
Medlem
Ajaj, ser dessvärre ut som om din hårddisk har krashat
Vad är det för märke på datorn?
Citera
2010-12-07, 21:55
Medlem
Windows 7 alltså? testat att stänga av/hä på sata stödet till hddn i bios?
(var det som gjorde att min laptop gjorde samma sak)

vad har du för dator? model och tilv.år?

Edit: megafail på meningsuppbyggnaden -.-
Senast redigerad av Lurv-djur 2010-12-07 kl. 21:58.
Citera
2010-12-07, 21:59
Medlem
Semils avatar
Om jag inte har fel, så kan operativsystemet kraschat med
Citera
2010-12-07, 22:11
Medlem
keris avatar
Är en hp pavillion dv6-3060eo. Bara haft den i några månader, så känns jävligt segt.

Så om hårddisken nu krachat, kan jag installera om Windows? Eller måste jag köpa ny hårddisk också?
Citera
2010-12-07, 22:13
Medlem
Semils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keri
Är en hp pavillion dv6-3060eo. Bara haft den i några månader, så känns jävligt segt.

Så om hårddisken nu krachat, kan jag installera om Windows? Eller måste jag köpa ny hårddisk också?

Testa installera om Windows, i värsta fall får du köpa en ny
Citera
2010-12-07, 22:27
Medlem
Localsexs avatar
Jag fick det problemet i helgen, gav upp och köpte ny
Citera
2010-12-07, 22:29
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keri
Finns det någon vänlig själ där ute som vet möjlig orsak o åtgärd?
Förutsatt att hårddisken verkligen inte har gett upp, så kan du starta från godtycklig installations-CD för det OS du använder och pröva reparationsfunktionerna.

Följ menyerna, så utförs en automatisk check, varefter fräscha bootsektioner i bästa fall skapas efter en stund.
Citera
2010-12-07, 22:36
Medlem
hur gick det till när den krascha/brann ? om den blivit överhettad så kan du ha tur och det "endast" blir några skadade kluster och då går det med lite tur och tid att installera om o/s och behålla filerna som inte skadats
Citera
2010-12-07, 23:39
Medlem
keris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurv-djur
hur gick det till när den krascha/brann ? om den blivit överhettad så kan du ha tur och det "endast" blir några skadade kluster och då går det med lite tur och tid att installera om o/s och behålla filerna som inte skadats

Hände en gång förut för 3 dagar sen att det här meddelandet dök upp när jag försökte starta den. Då testade jag bara att starta om den o då funkade den normalt och flöt på utmärkt! Använt den några gånger till utan problem, men nu har jag säkert försökt starta den över 100. Gånger utan lycka...
Citera
2010-12-07, 23:44
Medlem
okay, men gör som tidigare nämnts och stoppa in boot cdn och repparera

eller stoppa disken i en annan maskin som sec hdd och kolla om det går att rädda på så vis.

låter dock som om den har lämnat in : /
Citera
2010-12-09, 20:43
Medlem
Ah, en HP. Testa att göra en ominstallation från recovery partitionen. (tryck F11 i uppstart)
Eller vänta, om jag inte minns fel så har dom där datorerna ett HDD test i BIOS. Knåpa på och lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in