2010-12-07, 20:33
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Hejsan.

Ponera att jag har en funktion, t.ex. y=5x^4+8x^2.
Betyder då dy/dx derivatan av funktionen y som är deriverad med avseende på x, och på så sätt är samma sak som y´?

Förstår inte riktigt varför man säger dy/dx istället för y´ i så fall och skulle gärna vilja ha en föklaring på det.

Tack på förhand.
Citera
2010-12-07, 20:37
Medlem
Noswass avatar
Är väl inte 100 men Derivatan av y (dy) genom derivatan av x (dx) är väl derivatan av funktionen (y') ?
så har jag uppfattat det i alla fall :P
Citera
2010-12-07, 20:37
Medlem
Ja, det är samma sak.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Derivata#Notation
Citera
2010-12-07, 20:44
Medlem
aegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-

Förstår inte riktigt varför man säger dy/dx istället för y´ i så fall och skulle gärna vilja ha en föklaring på det.

Tack på förhand.

Du kan derivera med avseende på andra variabler än x. Tänk dig ett flerdimensionellt problem, då räcker det inte med att notera derivatan med avseende på x som y' eftersom det lika gärna kan vara dy/dt eller dy/dh eller vilka variabler man nu kan tänkas ha.
Citera
2010-12-07, 21:43
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Tack för svaren!
Citera
2010-12-08, 02:36
Medlem
stonkinggreats avatar
Och man kan fula sig lite med integraler osv. Dela upp differentialer för att sedan integrera upp dom. Jag gillar den notationen iaf! dy/dx d.v.s
Citera
2010-12-08, 13:34
Medlem
Jazzholes avatar
Under gymnasiet förstod jag inte riktigt varför man behövde använda dy/dx, men tro mig när jag säger det - det är väldigt smidigt när du kommer upp till universitet och läser flervariabelanalys och så.

Om du till exempel har en funktion som ser ut

y = x + z

och ska derivera den med avseende på x (eller z) blir det praktiskt att definiera det som

dy/dx eller dy/dz
Citera
2010-12-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noswas
Är väl inte 100 men Derivatan av y (dy) genom derivatan av x (dx) är väl derivatan av funktionen (y') ?
så har jag uppfattat det i alla fall :P

Nej -- det där är helt fel, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in