2010-12-07, 18:19
Medlem
Min hund började få vitgrå fötjocknad hud på öronspetsarna och klia sig lite mer än vanligt,vi kontaktade vetrinär och första steget var att prova smörja in öronen med helosan kräm,de brukar säga blir de inte bättre på 5 dagar får man ta upp kontakten med sin vetrinär igen.
Och jo mycke riktigt hon hade rävskabb.Hon fick 2 sprutor på plats och vi fick med oss 2 sprutor hem,hon ska ha en var 8e dag och hela behndlingen med besöket kostade 600kr.

Detta är dagsfärsk fakta och min erfarenhet av rävskabb.

Dom forum jag sökt information i om rävskabb har en behandling kostat mellan 500-7000kr och massa konstiga symtom och behandlingar,en hel del har varit vilse ledande information.
Vem tvättar sin hund med grönsåpa igentligen??
Citera
2010-12-07, 18:32
Medlem
Ram0n3ss avatar
Finns en massa dyra prepparat på marknaden som verkligen är till för att ruinera oss stackars hundägare. Man blir ruskigt lurad om man inte läser på inför veterinärbesök.

Den dobbe som jag köpte av en äldre tant hade utvecklat demodex, en kvalstersjukdom som gjorde att han tappade päls exakt överallt. Fick dyra spot on, dyra sprutor och massor av återbesök, allt som allt kostade det mig runt 10k, allt ur egen ficka då kärringen inte hade haft en försäkrning och min hade inte börjat att gälla ännu.

Men det var inte han blivit behandlad i 3 månader utan framgång som jag själv sa åt veterinären att jag ville ha Ivomec, och få det utsrivet så jag kunde ge honom det oralt, ljög förvisso jag ahde redan en plan på att injicera det subkuntant, flaskan 50ml kostar ca:300, 1ml i veckan. Sen var han botad!!

Så istället för alla dessa veterinärbesök och dyra räkningar så hade jag kunnat bota honom "själv" för ynka 400:- inklusive nål och pump.

Men OT igen, be att få Ivomec, ge det antingen oralt per dag eller injicera! Funkar utmärkt på rävskabb oxå
Citera
2010-12-07, 19:01
Medlem
norinco45acps avatar
Be att få cebasil utskrivet,, Bada hunden enligt föreskrift.
Funkar bra.
Citera
2010-12-07, 19:26
Medlem
Låter som en mardröm för en hundägare
Vår vetrinär är jävligt bra faktiskt, han frågade om vi klarade av att ge henne resterande sprutor själva,för då skulle vi slippa komma dit igen o betala mer pengar, bara för att han skulle ge henne en spruta.Så vi fick 2 laddade sprutor med oss hem.
Så han tänker både på ägarens plånbok och hundens bästa.
Vår amstaff/bordercollie är ju inte så gamal och kände sig lite stressad hos vetrinären,så de kanske blir bättre i hemma miljö.
Citera
2010-12-07, 19:56
Medlem
Ram0n3ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daaydreamer
Låter som en mardröm för en hundägare
Vår vetrinär är jävligt bra faktiskt, han frågade om vi klarade av att ge henne resterande sprutor själva,för då skulle vi slippa komma dit igen o betala mer pengar, bara för att han skulle ge henne en spruta.Så vi fick 2 laddade sprutor med oss hem.
Så han tänker både på ägarens plånbok och hundens bästa.
Vår amstaff/bordercollie är ju inte så gamal och kände sig lite stressad hos vetrinären,så de kanske blir bättre i hemma miljö.

Bra vet, mkt billigare på det sättet. Min sa att det var olagligt för mig att ge hunden sprutor hemma om jag inte gick en kurs hos henne först, så jag ljög
Citera
2010-12-07, 23:27
Medlem
Kingen_kings avatar
Jag fick pipetter som gavs i huden ungefär som fästingsmedel. Funkade fint.
Citera
2010-12-08, 08:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ram0n3s
Finns en massa dyra prepparat på marknaden som verkligen är till för att ruinera oss stackars hundägare. Man blir ruskigt lurad om man inte läser på inför veterinärbesök.

Den dobbe som jag köpte av en äldre tant hade utvecklat demodex, en kvalstersjukdom som gjorde att han tappade päls exakt överallt. Fick dyra spot on, dyra sprutor och massor av återbesök, allt som allt kostade det mig runt 10k, allt ur egen ficka då kärringen inte hade haft en försäkrning och min hade inte börjat att gälla ännu.

Men det var inte han blivit behandlad i 3 månader utan framgång som jag själv sa åt veterinären att jag ville ha Ivomec, och få det utsrivet så jag kunde ge honom det oralt, ljög förvisso jag ahde redan en plan på att injicera det subkuntant, flaskan 50ml kostar ca:300, 1ml i veckan. Sen var han botad!!

Så istället för alla dessa veterinärbesök och dyra räkningar så hade jag kunnat bota honom "själv" för ynka 400:- inklusive nål och pump.

Men OT igen, be att få Ivomec, ge det antingen oralt per dag eller injicera! Funkar utmärkt på rävskabb oxå

Ivomec finns (fanns för 10 år sedan i alla fall) receptfritt som avmaskningmedel för häst.
Bara att räkna om kilodoseringen. Funkar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in