Jag misstänker att min
katt är miljöpartist, det enda jag vet säkert är att hon är militant vegan.
Börjar jag skala en banan känner hon igen ljudet av skalets öppnande direkt och rusar genom lägenheten och kastar sig mot bananen/mig. Andra favoriter är honungsmelon, äpple, kikärtor, salladsblad av alla slag, oliver, majs, nektariner, corn flakes, kanelknäcke och finn crisp. Jag undrar om hon tror att hon är nån sorts gnagare.
Vad jag har läst så kan hundar klara sig på vegetarisk kost, medan katter inte kan det. Min katts huvudsakliga föda är torrfoder av nötkött, hon äter det utan att klaga. Blötfoder har hon fått vid ett fåtal tillfällen och då har hon slickat upp såsen och lämnat köttbitarna kvar.
Jag äter själv nästan uteslutande vegetarisk kost, men ibland har jag haft kött hemma som jag försökt bjuda henne på. Har gett henne prima tonfisk, räkor, skinka, kräftstjärtar och lite andra små köttbitar som funnits i min mat men hon har bara luktat på det och gått därifrån. Varför?
Citat:
Ursprungligen postat av VivoPlena
Min förra hund ratade kött vid många tillfällen, allt från korv med bröd till oxfilébitar. Broccoli däremot, det var grejer det! Och varma morötter, gärna med en liten klick smält smör. Och mattes hemgjorda sparrissoppa, mums!!
Kan ju ha att göra med att hon var van att äta min (vegetariska) matrester, kött fick hon ju bara i torrfoderform och ibland blötmat eller om hon åt mat hemma hos någon annan.
Jag misstänker att min katt resonerar som din förra hund, dvs hon äter bara det som jag äter. Men varför är hon så solidarisk? Hon är ju en bestämd katt, och dessutom äter hon ju torrfoder som jag inte äter, och hon äter heller inte allt som jag äter (hon är tillexempel inte alls intresserad av ostmackor, pasta och sånt). Hon äter dessutom väldigt mycket tyg, men det får jag nog göra en egen tråd om...
TS, det är möjligt att din hund är miljöpartist. Min katt hälsar att hon gärna är med och startar en djurbaserad undergrupp till Grön Ungdom.