Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-03-04, 01:07
Medlem
maxorrs avatar
Is utan frost eller bubblor :

https://www.alcademics.com/2016/09/testing-out-the-rabbit-clear-ice-tray.html
Citera
2020-03-04, 01:13
Medlem
maxorrs avatar
eller...

https://www.youtube.com/watch?v=q3UvbcHPh7o
Citera
2020-03-04, 07:02
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Gammal post, men än idag ser man ju uttalanden från bartenders som antyder att termodynamikens lagar inte skulle gälla för drinkar. (Mer is späder inte långsammare)
Mer is späder visst långsammare! Min bartender säger alltid det! Det får plats mindre drink och mer av volymen tas upp av is. Då har man mer kyla i sin drink och lägre värmeenergi totalt sett.
Citera
2020-03-04, 20:56
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveOne5
Vad föredrar ni för is? Riktig is med fruset vatten eller plastbehållare med vatten som man fryser innuti(poängen med dessa är att inte späda ut det man dricker när isen smälter)?
Föredrar vår ismaskin. Saker ska gå fort. Kallvatten, isbitar eller krossad is. Har testat såna plast-is-bitar men det känns sjukt ohälsosamt. Visst, plastet värms aldrig upp och avger kanske inte så mycket fulämnen, men känns inte bra ändå. Testade såna whiskeystenar en gång, men de gav konstig smak på vattnet för mig som har känsligt luktsinne. Så svar; vanliga hederliga isbitar som avger kyla till vatten. Inga isbitar alls till vin och dylikt. Man får dricka upp innan det hinner bli rumstempererat
Citera
2021-06-29, 22:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Orkar inte starta tråd, så frågar här;

Hur lång tid tar det för er att göra iskuber i er frys? Tar mig fan mellan 6-7 hr att få knappt färdiga.
Citera
2021-06-29, 22:12
Medlem
KorruptTjanstemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Orkar inte starta tråd, så frågar här;

Hur lång tid tar det för er att göra iskuber i er frys? Tar mig fan mellan 6-7 hr att få knappt färdiga.
Samma här. Det är hemskt om man bara har två iskubsbrickor och dricker drinkar i rask takt en het sommardag, eller för den delen bara vill ha ett par glas iskall cola.
Citera
2021-06-29, 22:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorruptTjansteman
Samma här. Det är hemskt om man bara har två iskubsbrickor och dricker drinkar i rask takt en het sommardag, eller för den delen bara vill ha ett par glas iskall cola.

Trodde det var fel på min frys, men kanske inte då? Har 6X12 kubplattor, men tar ju fåårävver att få dem klara.
Citera
2021-06-30, 01:41
Medlem
Citat:

En kyl/frys med inbyggd ismaskin anbefalles! Is tillverkas kontinuerligt och är bara att ta för sig!
Citera
2021-06-30, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En kyl/frys med inbyggd ismaskin anbefalles! Is tillverkas kontinuerligt och är bara att ta för sig!
Bor man i hyresrätt så lär nog inte många tycka att det är värt att köpa en helt ny kyl för egna pengar bara för att få en ismaskin i dörren. Man förlitar sig då på sin normala frys.
Citera
2021-06-30, 07:24
Medlem
Citat:
Bor man i hyresrätt så lär nog inte många tycka att det är värt att köpa en helt ny kyl för egna pengar bara för att få en ismaskin i dörren. Man förlitar sig då på sin normala frys.

Då är alternativet en fristående ismaskin som man får fylla med vatten manuellt.
Citera
2021-07-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Då är alternativet en fristående ismaskin som man får fylla med vatten manuellt.
Jag visste inte ens att det fanns för konsumenter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in