• 2
  • 3
2010-12-13, 18:35
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Finns det verkligen någon i som praktiserat detta här med kylning i slutet system.

Låter väldigt "överkill" men.. ehh, ja, ja....

Jag vet faktiskt inte, nu när jag har sökt runt lite på bryggforumen så verkade det inte vara nån som körde med det. Synd, hade varit kul att ha nåt att utgå ifrån.
Citera
2010-12-13, 18:56
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Jag vet faktiskt inte, nu när jag har sökt runt lite på bryggforumen så verkade det inte vara nån som körde med det. Synd, hade varit kul att ha nåt att utgå ifrån.
Borde ju inte vara en omöjlighet, absolut inte. Problemet är nog att kunna kyla ner kylvattnet igen.
Iaf. så det håller konstant samma tempratur hela tiden.
Enklaste är därför klart en vattenkran med rinnand kallvatten.
Citera
2010-12-13, 20:54
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
inte många som kör med det i sverige, eftersom tillgången på vatten inte brukar vara några problem. här kanske du kan hitta några tips: http://www.artisan-distiller.net/php...hp?f=60&t=2422
Citera
2010-12-14, 10:57
Medlem
maitos avatar
Fortsätter med lite frågor:

Går det att använda en vinhink som kokkärl åt en vm-kolonn? Vill minnas jag såg någon sådan rigg nånstans...

Jag undrar också ännu på vilken typ av brännare jag ska bygga.. Jag är inte i behov av stora mängder sprit, tänker bara bränna en 2 - 3 ggr per år max. Det som är viktigt för mig är att spriten blir REN. Jag tänkte från början på en 2" vm-kolonn med jäshink till kokkärl men det kanske inte är en bra idé/overkill? Kanske jag skulle nöja mig med en spriralbrännare med en liten kolonn (hur liten?) av typen som riku byggde i engelska pdfen till spiralbrännare?

Efter feedback från you guys har jag övergivit funderingen med slutet kylsystem.. Blir för mycket trixande då jag inte är i behov av stora mängder.
Citera
2010-12-14, 13:46
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito

Går det att använda en vinhink som kokkärl åt en vm-kolonn? Vill minnas jag såg någon sådan rigg nånstans...

Jag undrar också ännu på vilken typ av brännare jag ska bygga.. Jag är inte i behov av stora mängder sprit, tänker bara bränna en 2 - 3 ggr per år max. Det som är viktigt för mig är att spriten blir REN. Jag tänkte från början på en 2" vm-kolonn med jäshink till kokkärl men det kanske inte är en bra idé/overkill? Kanske jag skulle nöja mig med en spriralbrännare med en liten kolonn (hur liten?) av typen som riku byggde i engelska pdfen till spiralbrännare?

Efter feedback från you guys har jag övergivit funderingen med slutet kylsystem.. Blir för mycket trixande då jag inte är i behov av stora mängder.

Ja det går, så har jag planerat att göra. Är ju inte säker på vilken typ av kolonn man skulle göra, men att använda vinhink känns som ett bra sätt för att hålla ner kostnaden. Kan vara bra att förstärka locket med något om man ska fästa en kolonn i det kan jag tänka mig.

Efter vad jag har förstått så är en vm ett bra val om man vill få ut bra sprit och ha en maskin som är någorlunda lättskött. Kanske inte är den billigaste kolonnen att bygga, men inte den dyraste heller.
En kolonnspiral ska tydligen bränna ganska bra sprit den med, men jag har hört att det är väldigt svårt att styra dessa på ett bra sätt då de saknar refluxkylare. Då kan du lika gärna bygga en fet-foa och sätta en kolonn under, såg en snubbe som byggt en för mindre än 900 på nåt bryggforum. Billigt och betydligt snyggare än en kolonnspiral
Citera
2010-12-14, 13:46
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
inte många som kör med det i sverige, eftersom tillgången på vatten inte brukar vara några problem. här kanske du kan hitta några tips: http://www.artisan-distiller.net/php...hp?f=60&t=2422

Shit, dom tog sina kylsystem på allvar där Inga dåliga konstruktioner.
Citera
2010-12-14, 20:14
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maito

visst går det att använda vinhink även till kolonnbrännare.

lite svårt att svara på, det beror mest på hur mycket tid, jobb och pengar du vill lägga ner. och hur mycket jobb och tid du kan lägga på bränningen. här finns en del läsvärt om spiralen och kolonnspiralen http://www.bryggforum.nu/viewtopic.p...59f89a17e74e39
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in