2010-12-07, 08:57
Medlem
Hej alla FB-are ..

Jag har en fråga ang överlåtelsebesiktning .. det är nämligen så att jag och min flickvänn nu på fredag har bokat en besiktning av ett hus, finns det några frågor som man bör eller inte får glömma att fråga besiktningsmannen???

Alla tips och råd mottages med största tacksamhet
Citera
2010-12-07, 09:54
Medlem
MsRojs avatar
hmm, han kollar ju igentligen allt i princip och nu har nu beställt en sådan undersökning, men hur ligger det till med dräneringen?
Sen inte för att skrämmas, men innan precis innan ni tar husnycklarna skriver på verkligen sista pappret så kolla på huset en gång till, verkligen innan, vill inte skrämma upp dig men finns några historier om personer som verkligen har gjort RENT hus, och bara en tomt skal och lämnat landet. true story.
Citera
2010-12-07, 09:58
Medlem
MsRojs avatar
Men också få reda på när du skall byta dräneringen, byta pappen på taket (om det är tegel), fuktspärren i badrummet? är det plast mellan hus och vind, och i så fall kommer fukten ut ur huset? så det inte blir mögel.
Citera
2010-12-07, 10:42
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stefan8408
Hej alla FB-are ..

Jag har en fråga ang överlåtelsebesiktning .. det är nämligen så att jag och min flickvänn nu på fredag har bokat en besiktning av ett hus, finns det några frågor som man bör eller inte får glömma att fråga besiktningsmannen???

De besiktingsmän jag har kommit i kontakt med vid husköp, har haft jävligt stor kunskap och berättar säkerligen för dig och gumman vilka riskfaktorer som finns i huset, speciellt om Ni har bokat han själv, han har ju ett jävla ansvar i grunden själv.

Ett tips kan vara att ni berättar för han/hon vilka ombyggnationsplaner ni har, tex, kök, badrum, kanske slå ut nån vägg mm.

Hade en snubbe över i somras när jag tjacka huset som var hos oss i 4.5 timme typ och gick igenom huset med oss och säljarna, till och med russinen som bott i huset i över 35 år, fick lära sig en massa prylar om huset som de inte haft en aning om.
Citera
2010-12-07, 10:53
Medlem
härligt.. tack för tipsen .. det gäller väll bara till att vara riktigt frågvis på fredag då..
Citera
2010-12-07, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefan8408
Hej alla FB-are ..

Ni har väl fått ett papper där förra ägarna deklarerat saker med huset som de t ex haft problem med och de sakerna bör ni givetvis be honom titta närmare på, men ofta står det inte så mkt på det pepperet....men står det t ex "fått en spricka i källarvägg" ska den givetvis undersökas av besiktningsmannen och fråga honom om han tror det kan innebära framtida problem... Det bästa är om förra ägarna också gjort en hel besiktning före er besiktningsman, då ska ni vara aktsamma på husets svaga punkter (det har alla hus) som förre besiktningsmannen uppmärksammade. Om det är gjort ombyggnationer, isolering osv ska ni givetvis kolla att besiktningsmannen frågar ägaren hur det är gjort, om det följt aktuella byggnadsnormer osv.

Om besiktningsmannen nämner ett problem se till att han berättar hur man kan åtgärda det.

Kolla också att besiktningsmannen kryper in där han kan, t ex klättar upp och kikar in på vind och tak (om det går).

Min erfarenhet är att besiktningsmän pratar på bra själva. Det ingår i deras jobb (iaf de vi haft) att berätta om huset och frågorna brukar uppkomma spontant när besiktningsmannen noterar något.

Lycka till på fredag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in