• 2
  • 3
2025-05-12, 22:18
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wavekrest
Du behöver jägarexamen och tillstånd från Länsstyrelsen. Endast godkända fällor får användas. Dessa köps i regel färdigbyggda. Om någon människa trampar i dina hemmagjorda fällor kan du dömas för mord eller mordförsök.

https://www.naturvardsverket.se/vagl...fangstredskap/
Du behöver inte jägarexamen för att jaga med fällor. Du behöver lösa statligt jaktkort och inneha jakträtten på marken. Du behöver följa jakttiderna för det vilt du ska jaga. Du behöver använda godkända fällor och följa reglerna för att övervaka/kontrollera fällan, skiljer sig beroende på slagfälla och fångstfälla. Och fällan ska märkas med typnummer och kontaktuppgifter.
Citera
2025-05-12, 22:25
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Du behöver inte jägarexamen för att jaga med fällor. Du behöver lösa statligt jaktkort och inneha jakträtten på marken. Du behöver följa jakttiderna för det vilt du ska jaga. Du behöver använda godkända fällor och följa reglerna för att övervaka/kontrollera fällan, skiljer sig beroende på slagfälla och fångstfälla. Och fällan ska märkas med typnummer och kontaktuppgifter.
Om du sätter ut en råttfälla kanske, men ska du fånga vilt (vilda däggdjur och fåglar) krävs jägarexamen och tillstånd från Länsstyrelsen.
Citera
2025-05-13, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Om du sätter ut en råttfälla kanske, men ska du fånga vilt (vilda däggdjur och fåglar) krävs jägarexamen och tillstånd från Länsstyrelsen.
Nej det gör det inte. Du är helt och totalt okunnig i allt som handlar om jakt och vapen.
Citera
2025-05-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LidaSaghaidachn
Vissa typer av fällor är tillåtna under särskilda omständigheter, men kräver tillstånd från Länsstyrelsen. Regelverket är strikt, och fällorna måste vittjas dagligen för att minimera lidandet för viltet.

Jag tänkte mig något så enkelt som en låda + pinne/snöre för kanin (sedan avliva kaninen med händerna/skott i huvudet ovanifrån). Någon som kan ha anmärkningar på det?
Citera
2025-05-13, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsheltannan
Jag tänkte mig något så enkelt som en låda + pinne/snöre för kanin (sedan avliva kaninen med händerna/skott i huvudet ovanifrån). Någon som kan ha anmärkningar på det?
Lyssna inte på tramspellen, han kan ingenting.

Här har du listan på godkända fällor.
https://www.naturvardsverket.se/laga...fangstredskap/

Tänk på att vissa fällor kräver att du går en särskild kurs först.
https://jagareforbundetmittnorrland....ilt/fallfangst

Sen ska du såklart ha jakträtt på marken och lösa statligt jaktkort.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in