• 3
  • 4
2008-02-11, 21:50
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollebull
Jag tror att många musikers påstådda skicklighet ofta är en myt. Inte för att Cliff Burton var dålig, tvärtom, han var nog snarare en duktig och talangfull basist bland väldigt många medelmåttor under 80-talets thrashboom, men att säga att han är ett basistfenomen, som många gör är nog en överdrift. Precis som att säga att Lars Ulrich är en bra trummis bara för att han spelar med Metallica och det vet man ju hur det är med den saken.
Nikki Sixx är väl förmodligen lika kass som Sid Vicious var på sin tid. Stora problem att hålla ett stadigt tempo m.m. har man ju hört.
Ja, att Cliff dessutom råkade gå och dö gjorde honom ju knappast sämre ansedd heller. Dock gillar jag Cliffs basspel i Metallica, kanske främst för att han lirade med fingrarna till skillnad från Jason.

Och åter igen Nikki...har hört det allra mesta med Mötley och funderar: Finns det ens någon låt man kan plocka fram och känna "fan vad bra basspel" här är? Tror inte det. Dessutom har han ju inte gjort någon hemlighet av hur risig han var när de började sin karriär...näe, Nikkis talanger finns på annat håll.
Citera
2022-07-28, 23:23
Medlem
SKAEGRs avatar
Här kommer mitt bidrag 14 år senare. Flera riktigt bra basister spelade med Miles Davis på 80-talet, en av dem var Marcus Miller, här ät ett smakprov: https://youtu.be/OzyrBj7HGHs
Citera
2022-07-29, 01:45
Medlem
VanDogs avatar
I dag finns det många tekniskt skickliga basister. Ingen basist är bäst, det är bara trams.
Däremot har vissa varit mer betydelsefulla, banbrytande.
Jag är själv basist, de jag nämner är sådana som betydde mycket för mig när jag började
spela i slutet på 70-talet.
Jack Bruce det går inte att bortse ifrån hans betydelse.
John Entwistle vilken klippa, Chris Squire.
Jaco Pastorius givetvis, då han revolutionerade basspelet, men även Stanley Clarke.
Niels-Henning Ørsted Pedersen den danske jazz (kontrabasisten).
Citera
2022-07-29, 02:02
Medlem
Tim Commerford

Och

FLEA
Citera
2022-07-29, 02:08
Medlem
Peter Mangs?
Citera
2022-07-29, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Peter Mangs?
Spelade han ens bas
Eller har han lärt sig på kåken 🤔
Citera
2022-07-29, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Spelade han ens bas

Jodå, han spelade innan. och inte tokigt alls.
Citera
2022-07-29, 04:13
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Spelade han ens bas
Jo han spelade bas, med tydliga Jaco Pastorius influenser. Bandlös, ackord, övertoner mm. Har träffat han några gånger, kände han dock inte närmare.
Var inne på hans Youtube kanal, efter han hade anhållits och lyssnade igenom det han publicerat. Av ren nyfikenhet, för på den tiden bodde jag bara några 100 m från Mangs.
Det lät inte så tokigt. Någon svensk folkvisa, någon psalm på solobas, någon Police låt. California tror jag någon låt hette, där han även sjöng. Viss talang, ja kanske. Givetvis var han ingen superbasist då, mer som många är efter några års spelande, hyfsad, ett steg på vägen. Ska man ta svenska basister i Pastorius spår är (var) däremot Jonas Hellborg ett monster, han har bl.a. lirat med John McLaughlin.
Citera
2022-07-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Jo han spelade bas, med tydliga Jaco Pastorius influenser. Bandlös, ackord, övertoner mm. Har träffat han några gånger, kände han dock inte närmare.
Var inne på hans Youtube kanal, efter han hade anhållits och lyssnade igenom det han publicerat. Av ren nyfikenhet, för på den tiden bodde jag bara några 100 m från Mangs.
Det lät inte så tokigt. Någon svensk folkvisa, någon psalm på solobas, någon Police låt. California tror jag någon låt hette, där han även sjöng. Viss talang, ja kanske. Givetvis var han ingen superbasist då, mer som många är efter några års spelande, hyfsad, ett steg på vägen. Ska man ta svenska basister i Pastorius spår är (var) däremot Jonas Hellborg ett monster, han har bl.a. lirat med John McLaughlin.
Ja där ser man så lite man vet
Gäller även föregående svar
Citera
2022-07-29, 12:40
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ja där ser man så lite man vet
Gäller även föregående svar
Inte konstigt att du ej kände till detta, han var ju inte känd eller framstående på något vis. Det var skjutningarna som gjorde att några uppmärksammade hans musicerande, bl.a. här på Flashback.
En av många basister i det här landet. Egentligen kanske underligare att man har koll på hans baslir
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in