2010-12-06, 18:57
Medlem
Vi har bestämt oss för att bygga en serverdator.
Denna dator ska kunna dela ut filmer / spel / musik och andra filer. Samt så ska den kunna hålla uppe en CS server och en vent server.

Vilket är det bästa operativsystemet till just denna serverdator?

Setup:
Dubbelkärning Intel Dual Core
Minnet ligger på 1 Gig i RAM
Hårddisk 2.3 TB

Mvh Max, tack för alla svar!
Citera
2010-12-06, 19:06
Medlem
BenAsslicks avatar
Debian om du orkar sätta dig in i Linux-världen.

Annars *BSD, men det är nog lite väl överkurs..
Citera
2010-12-06, 19:21
Medlem
Rhallas avatar
Windows server 2003 eller Ubuntu skulle jag köra på. Inget avancerat du håller på med så dom fungerar bra.
Citera
2010-12-06, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Debian om du orkar sätta dig in i Linux-världen.

Annars *BSD, men det är nog lite väl överkurs..
Låter skitbra, ska kolla upp det, mantackar

Citat:
Ursprungligen postat av Rhalla
Windows server 2003 eller Ubuntu skulle jag köra på. Inget avancerat du håller på med så dom fungerar bra.
Njaa, inte direkt, kommer användas mestadels till lan o.s.v. Men ska kolla upp det, tack för tipset
Citera
2010-12-06, 19:24
Bannlyst
Windows, eftersom du kan det.
Citera
2010-12-06, 20:03
Medlem
Neo-Vs avatar
Det är induviduellt. Men *BSD ska vara den stabilaste. I Linuxvärlden så beror det på hur långt du vill gå anser jag. Debian innebär en stabil dist med mindre konfigurering, Gentoo en stabil dist med mer konfigurering - dvs. mindre kontroll resp. mer kontroll.

Själv kör jag Gentoo, det har varit tungt att lära sig. Men nu när jag lärt mig hur man hanterar det så tror jag nog aldrig att jag skulle kunna lämna den. Det blir fruktansvärt optimerat också i och med att man ställer in hur alla program skall kompileras i detalj, pakethanteraren är guld.

Och Windows är ett gräsligt server-OS. Att den är beroende av ett grafiskt interface för att fungera gör att den blir många gånger ostabilare än ett CLI-OS.
Citera
2010-12-06, 20:13
Medlem
Absolut Debian!
Citera
2010-12-06, 20:26
Medlem
echelonxs avatar
Ta en titt på Ubuntu server 10.10 i386.
Citera
2010-12-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Term0s
Vi har bestämt oss för att bygga en serverdator.
Denna dator ska kunna dela ut filmer / spel / musik och andra filer. Samt så ska den kunna hålla uppe en CS server och en vent server.

Vilket är det bästa operativsystemet till just denna serverdator?

Setup:
Dubbelkärning Intel Dual Core
Minnet ligger på 1 Gig i RAM
Hårddisk 2.3 TB

Mvh Max, tack för alla svar!
Stabilast är givet vis att använda sig av ett xNIX system (linux bla blabla) Men det är krånligt om man inte kan linux.

Jag skulle rekommendera att tanka (eller köpa (efterblifveeehhn?)) windows 2008 server.
då får du ett enkelt system med relativt hög säkerhet och stabilitet.

I gengäld för lite sämre kapacitet och stabilitet får du det mycket enklare.

Ska du använda datorn som seedbox/tankbox och/eller dela ut dina filer i LAN'et så är det helt klart smidigare med windows och dess SMB (vanlig windowsnätverk)

Men du safta på med mera ram för helvete ! minst 2 gig!

EDIT ; ska du ha dedikerade spelservrar igång på den är det ju jävligt krångligt med något annat än windows då det är få spel som släpper serverklienterna till spelen för linux
Citera
2010-12-07, 01:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Kör själv med Linux, på min mediaserver. Men det är lite bökigt att sätta sig in i det om man inte har någon koll på Linux innan.

Men det är inte omöjligt, jag hade aldrig använt Linux innan jag smällde upp min. Men det tar ju tid och energi att sätta sig in i det. Så det beror lite på hur intresserad du är av att pilla med det.

Men Windows funkar fint för det om du inte skall ha för avancerade grejer. Och om du är hemma med Windows så kör på det om du inte orkar sätta in dig i nya saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in