• 1
  • 2
2010-12-06, 19:28
Medlem
Fick liknande smärta vid stående benpress. Körde hårdare än vanligt. Knäppte till i bakhuvudet och riktig skallebank. Gick inte anstränga sej på 2-3 dagar. Gick över helt på 7-10 dagar, Huvudvärken var konstant hela tiden, men ack inte lika stark, malde liksom i bakskallen. Blev lika nojjig som du.
Citera
2010-12-07, 17:38
Medlem
zamzirks avatar
Låter som blodkärl i hjärnan har spruckit. Men tror inte det är någon fara
Citera
2011-01-19, 17:56
Medlem
Emalfiros avatar
Detta hände mig med förra söndagen. Satt o pressade benpress och körde hårdare en vanligt, sen bara pang på sista pressen så small de till i huvudet och en extrem smärta i bakhuvet uppkom.

Har varit lika nojjig som du , men har bara känt av värken mer när jag tränat. Får väl se om det går över till slutet på veckan annars kanske man får ringa.
Citera
2011-01-19, 17:58
Bannlyst
Alla drabbade kan läsa på om fenomenet känt som "Weightlifters headache", ska inte vara farligt, men fruktansvärt obehagligt. Slutade lyfta skrot efter att fått det. Skitskraj för att få det igen, därför slutade jag träna.
Citera
2011-01-19, 18:09
Medlem
Emalfiros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witchcoven
Alla drabbade kan läsa på om fenomenet känt som "Weightlifters headache", ska inte vara farligt, men fruktansvärt obehagligt. Slutade lyfta skrot efter att fått det. Skitskraj för att få det igen, därför slutade jag träna.

Hur lång tid tog det för dig innan du kände dig helt frisk i huvet efter denna " weightlifters headache" ?
Citera
2011-01-21, 08:18
Medlem
Fått något liknande när jag och en polare kasta boll och skulle se hur långt vi kunde kasta. Vi båda sträckte oss och jag kunde "framtvinga" smärtan genom att vrida huvudet åt vänster, väldigt fort.
Citera
2011-01-21, 10:42
Medlem
Slackoffs avatar
Titta vad jag hittade på internet....
Citat:
Headaches

One of the major concerns with exertion related headache is the possibility of an underlying tumor or vascular weakness which may lead to sudden death. Although 50-60 percent of patients with brain tumors have headaches, only 2-25 percent experienced exertion-related headaches.1 When aneurysms rupture, a quick onset of headache followed by loss of consciousness and death is the usual scenario. However, in patients with an aneurysm that is slowly hemorrhaging, a severe headache may appear over several days or weeks. This "sentinel" headache appears in 30- 60 percent of patients with eventual rupture.2 Associated symptoms may include nausea, vomiting, visual disturbances and photophobia, aphasia, nuchal rigidity (without fever), and weakness. Immediate referral is necessary. Evaluation will include a CT for structural brain lesions and a lumbar puncture to detect a subarachnoid bleed.
http://www.dynamicchiropractic.com/m...e.php?id=39184
Citera
2011-01-21, 10:59
Medlem
Silverturks avatar
Nå, TS verkar leva i vart fall. Han får gärna uppdatera här igen hur det har gått.

Det som jag tyckte var märkligt med det här fallet är att hjärnfunktioner uppenbarligen påverkades, som synbortfallet vid uppkomsten av skadan. Visserligen kan man få synbortfall när man tar i ordentligt, men i det här fallet verkar det vara relaterat med smärtan i bakhuvudet.

Jag brukar få en ordentlig huvudvärk efter ett pass med frontböj/frivändningar. Jag tror dock det beror på att man blockerar blodflödet.
Citera
2011-01-21, 17:58
Medlem
Snuskalass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Nå, TS verkar leva i vart fall. Han får gärna uppdatera här igen hur det har gått.

Jo, en uppdatering är väl befogat. Blev ju som nämnt vid trådstart väldigt nojjig av allt men många av svaren lättade min oro. "Brain freezen" höll väl på en vecka till.

Är som sagt vid liv och planerar att börja träna snart igen efter ett långt uppehåll.
Senast redigerad av Snuskalas 2011-01-21 kl. 18:34.
Citera
2011-01-21, 20:18
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk

Det som jag tyckte var märkligt med det här fallet är att hjärnfunktioner uppenbarligen påverkades, som synbortfallet vid uppkomsten av skadan. Visserligen kan man få synbortfall när man tar i ordentligt, men i det här fallet verkar det vara relaterat med smärtan i bakhuvudet.

Jag brukar få en ordentlig huvudvärk efter ett pass med frontböj/frivändningar. Jag tror dock det beror på att man blockerar blodflödet.
Det är ganska vanligt med synpåverkan vid olika huvudvärksgrejjer och är inte nödvändigtvis så farligt som det låter.
Jag blev blind efter ett ryggpass i en halvtimme förutom en litet runt hål i centrum av synfältet men det vara bara träningsprovocerad migrän.
Det var ett helvete att byta om och hitta hem.

Men en viss försiktighet och oro kan alltid vara bra om man får en ny sorts huvudvärk eller andra neurologiska symptom.
Senast redigerad av Slackoff 2011-01-21 kl. 20:20.
Citera
2011-04-06, 09:56
Bannlyst
Fan denhär tråden gjorde mig livrädd.. hur ska man nu våga maxa i tex Marklyft eller Bänkpress?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in