Jag tycker att de på nåt vis är svåråtkommliga och inte så melodiösa. De stapplar riff på riff ovanpå varanndra med distade gitarrer och ylar sig fram låt efter låt utan att det leder nånvart. More than a feeeling är ju en låt för sig och den överträffade de aldrig.
Eftersom tråden handla om Boston så hoppas jag att nån kan hjälpa mig. Hörde för ett tag sedan en låt på radion som lät som en cover på låten Cryin från Corporate America. Någon som vet om det gjorts en cover på Cryin?
'Hitch A Ride' (utöver 'More Than A Feeling') är fantastisk. Dessa två utskiljer sig som vad jag vet mer melodisk än resten av bandets katalog, som jag inte fastnat för på samma sätt.
Gitarrljudet på More than a feeling är så jäkla underbart.
Det verkligen "sjunger" sådär.
Lead-gitarrerna på låten alltså.
Och ja det är väl massa overdubs och stämmor och sånt.
More than a feeling är magiskt bra men gillar också från tredje albumet "The Launch-Cool the engines"
Jag menar hela "The launch" är bara magisk. Synd bara att den bara håller på under runt 2 minuter och 40 sekunder.
Lyssna och njut: https://www.youtube.com/watch?v=p31VFxkKkA4
Sedan var det så att jag såg en späckhuggarshow på Sea World och det hette Shamu rocks America och där spelades en galen bra låt med Boston. Tog några år efter showen innan jag hittade låten av en ren slump. Det var låten "Foreplay/long time" som spelades men hade inte hört den innan.
Gitarrljudet på More than a feeling är så jäkla underbart.
Det verkligen "sjunger" sådär.
Lead-gitarrerna på låten alltså.
Och ja det är väl massa overdubs och stämmor och sånt.
Ja verkligen, en mycket unik sång/klassiker. Hela låten är så syrligt producerad. Älskar sångarens high-pitchiga röst.
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2021-02-08 kl. 21:21.
Rick Beato dekonstruerar hitten från 76, More Than a Feeling. Bakom den kommersiella fasaden döljer sig en mycket imponerande komplexitet. https://youtu.be/ynFNt4tgBJ0
I övrigt har jag nyss lyssnat igenom den tredje skivan från 86, blandad kompott. De låtar jag framförallt tar med mig är To Be A Man med sin vackra melodi och I Think I Like It med sitt otroliga groove-riff.
"DUN-DUN-DUN DUDU DUN-DUN-DUN DUDU..".
Senast redigerad av LordOfTheIdiots 2021-03-14 kl. 01:49.
Deras första skivor är ju bra, men deras sentida produkter är ju så överproducerade att de knappt går att lyssna på. Tom Scholz är ju perfektionistisk och tar mycket tid på sig i studion. Men slutresultaten låter ju ofta apa rent ljudmässigt, så han är ju knappast vad jag skulle kalla en duktig perfektionist.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!