2011-12-28, 11:36
Medlem
Guardian Angels avatar
Mitt i hela den här historien finns en liten flicka som används i helt fel syften. Att mamman under detta år som gått inte arbetat för att finna en bra lösning för flickan säger mycket om henne. Att påstå att man ville ge barnet ett lyckligt år är ju för dumt. Inte tusan blir barnet lyckligt av att isoleras från sin invanda miljö och tvingas bära omkring på hemligheter.
Ett antal personer har gjort detta möjligt. Att ingen vuxen i mammans närhet har varit intresserad av att lösa de problem som finns på ett bättre sätt är tragiskt.
Vad som föranleder de problem som föräldrarna har känner jag inte till. Jag har heller inte läst FUPn och vet inte något om föräldrarna. Av det lilla som hittills framkommit har pappan visat sunt förnuft genom sitt agerande hittills.

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2636686/forde-bort-dottern-gripen-efter-ett-ar
Citera
2011-12-28, 13:35
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Inte nog med att hon lyckats få in flickan i skolan. Hon har själv dessutom arbetat på skolan. Vad jag förstått hade mamman haft övervakade träffar i över två år med flickan innan de försvann. Kanske att det är av betydelse att det är en liten, kyrklig skola. Frågan är om denna skola även tidigare tagit sig an försvunna barn?

Ja mamman jobbade väl också, vilket också är anmärkningsvärt - beroende på hur hon fick ut lönen.
Visst kan det spela in att det är en liten frikyrklig skola. Mamma kanske har spelat på rätt strängar och fått dom att tycka synd om henne/barnet osv.

Sedan bodde hon väl hos sina föräldrar, dvs flickans mormor/morfar. Att de tar parti och stöder sin dotter kan man däremot förstå, även om man kan tycka att de borde göra det på ett annat sätt.
Citera
2011-12-28, 13:57
Medlem
Tuesdays avatar
Huvudförhandling imorgon för mellandagslediga göteborgare och andra intresserade.
Citera
2011-12-28, 15:29
Moderator
Eerieyes avatar
Ställs förmodligen in, hörde jag. Åklagarens vittnen hör inte av sig till TR ang. hf.

Hörde jag alltså - med ordet "förmodligen" bilagt beskedet.
Citera
2011-12-28, 21:35
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Artikel GT:

http://maukonen.wordpress.com/2011/12/28/gt-skriver-om-kidnappningen-av-florence/
Citera
2011-12-29, 01:30
Moderator
Eerieyes avatar
Det där med hissen var mer än jag visste. Om det nu är sant, jag trodde att de bara pep iväg när ett tillfälle uppenbarade sig.

Men i övrigt så ser inte jag ett spår av ROKS i detta. Det verkar vara mer familjen som hon har förlitat sig på. Om mamma Carola hade tid att förbereda det hela så kan hon ha hyrt bostäder redan innan hon försvann. Oprofessionellt att använda telefonen, dock. Jag hade använt utländska dating-sajter, eller för all del, sajter som Flashback för att hålla kontakt.

Nu fyller väl flickan åtta? Så, om ett par år blir det omöjligt för myndigheterna att frångå hennes vilja. Vill hon då bo hos mamma så blir det så.
Citera
2011-12-29, 10:20
Moderator
Pentyls avatar
ROKS, hemliga nätverk och klantiga myndighetspersoner är i olika grad releventa för denna tråd. Man kan för all del referera till sådana företeelser när de förekommer i fallet.

Däremot är fördjupade diskussioner om t ex ovanstående helt utanför ämnet.
Det finns bättre platser där dessa viktiga diskussioner kan och bör fortsätta.

Måhända måste jag påminna om att "utanför ämnet" alltså är synonymt med off topic. Och off topic är den varningsgenererande regeln 0.03.

/Mod
Citera
2011-12-29, 10:26
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det där med hissen var mer än jag visste. Om det nu är sant, jag trodde att de bara pep iväg när ett tillfälle uppenbarade sig.

Men i övrigt så ser inte jag ett spår av ROKS i detta. Det verkar vara mer familjen som hon har förlitat sig på. Om mamma Carola hade tid att förbereda det hela så kan hon ha hyrt bostäder redan innan hon försvann. Oprofessionellt att använda telefonen, dock. Jag hade använt utländska dating-sajter, eller för all del, sajter som Flashback för att hålla kontakt.

Nu fyller väl flickan åtta? Så, om ett par år blir det omöjligt för myndigheterna att frångå hennes vilja. Vill hon då bo hos mamma så blir det så.

Mamman måste också vara kapabel och lämplig att kunna ta hand om henne...vilket verkligen inte är säkert i det här fallet.
Citera
2011-12-29, 11:01
Moderator
Eerieyes avatar
Jo, det är säkert i det här fallet. Om s a s själva konflikten med pappan och med soc tas bort, ja då finns ingenting som hindrar.

Mamman är ingen missanpassad individ, hon är/var heltidsarbetande lärare med massor av andra engagemang bl a i föreningslivet. Stor umgängeskrets och omtyckt.

Antar att hon har påverkats av den här långa och bittra striden, den började redan innan flickan föddes. Då med en tvist om ett äktenskapsförord. (Har jag förstått det som). Sedan började vårdnadstvisterna när flickan slutade ammas i ettårsåldern. Dessa lär väl hålla på i några år till ja, men sedan får föräldrarna tävla om barnets gunst i st f att slåss med varandra i domstolar.
Citera
2011-12-29, 11:17
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Jo, det är säkert i det här fallet. Om s a s själva konflikten med pappan och med soc tas bort, ja då finns ingenting som hindrar.

Mamman är ingen missanpassad individ, hon är/var heltidsarbetande lärare med massor av andra engagemang bl a i föreningslivet. Stor umgängeskrets och omtyckt.

Antar att hon har påverkats av den här långa och bittra striden, den började redan innan flickan föddes. Då med en tvist om ett äktenskapsförord. (Har jag förstått det som). Sedan började vårdnadstvisterna när flickan slutade ammas i ettårsåldern. Dessa lär väl hålla på i några år till ja, men sedan får föräldrarna tävla om barnets gunst i st f att slåss med varandra i domstolar.

Du glömmer att mamman ska genomgå RPU...och varför skulle konflikterna med pappan och soc helt plötsligt försvinna? Omtyckt? Tydligen inte av alla med tanke på konflikterna...
Jag tror mamman ska vara glad om hon får umgängesrätt utan övervakning; att flickan skulle bo hos henne permanent utan pappans medgivande kan du glömma. Åtminstone de närmaste 7-8 åren.
Citera
2011-12-29, 11:20
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Eh, hon har begått en brottslig handling. Egenmäktighet mot barn. Tyder inte direkt på att hon är speciellt "anpassad". Dessutom verkar hon vara en förslagen kriminell med bl.a. hissmanipulation på sin repertoar.

Citat:
Vadå slåss mot varandra. Nu har hon att försvara sina brottsliga handlingar helt allena och riskerar att frihetsberövas. Dotterns pappa lär nog slippa hävda sin rätt i domstolarna framledes.
Citera
2011-12-29, 11:45
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:

Jo Atusb och alla kvinnors hus har många likasinnade.

Det var där hon fick hjälp med hissen och div boenden, och med detta stor kontaktnät och föreningsliv får vi hoppas att tanten inte får annat än övervakat umgänge tills barnet är stor nog och kan göra revolt mot sin kriminella mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in