2010-12-06, 13:37
Medlem
Fashbacks avatar
Hejsan,

Jag brukar luta mig åt vänster och stöda mig på vänster armbåge och luta huvudet mot vänster hand när jag sitter på datorn. Jag sitter ca 6h per dag framför datorn, och då sitter jag snett.

Kan detta påverka min rygg eller andra kroppsdelar negativt?

Jag tränar i princip ingenting alls, har ganska ont i axlarna om jag masserar dem men det är samtidigt jäkligt skönt att få massage där.

Har dålig kondition, är smal och äter skitmat som pizza ca 2-3 ggr i veckan, resten av dagarna äter jag helt okej mat, ibland väldigt nyttig.

Jag har tänkt börja träna lite. Räcker det med:

Per vecka:
2h gymnastik i skolan
1,5h ishockey
3h lätt gymnastik, gå runt lite i ca 30min, sedan kasta lite snöboll i 30min, sedan ha lite dragkamp i 30min, såna småsaker i totalt ca 3h.
Senast redigerad av Fashback 2010-12-06 kl. 13:40.
Citera
2010-12-06, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback
Hejsan,

Jag brukar luta mig åt vänster och stöda mig på vänster armbåge och luta huvudet mot vänster hand när jag sitter på datorn. Jag sitter ca 6h per dag framför datorn, och då sitter jag snett.

Kan detta påverka min rygg eller andra kroppsdelar negativt?

Jag tränar i princip ingenting alls, har ganska ont i axlarna om jag masserar dem men det är samtidigt jäkligt skönt att få massage där.

Har dålig kondition, är smal och äter skitmat som pizza ca 2-3 ggr i veckan, resten av dagarna äter jag helt okej mat, ibland väldigt nyttig.

Per vecka:
2h gymnastik i skolan
1,5h ishockey
3h lätt gymnastik, gå runt lite i ca 30h, sedan kasta lite snöboll i 30h, sedan ha lite dragkamp i 30h, såna småsaker i totalt ca 3h.

Kasta snöbollar..? Du lär ju knappast vara 18..
Citera
2010-12-06, 13:40
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychadelicFract
Kasta snöbollar..? Du lär ju knappast vara 18..

Det var bara exempel på "lätta" saker, alltså saker där man inte springer och jobbar med kroppen konstant hela tiden.
Citera
2010-12-06, 13:44
Medlem
Dantexxs avatar
Jag brukar också sitta i en sne ställning när jag sitter vid datorn (cirka 3-5 timmar dygn). Jag har inte känt av något i ryggen, axlar etc... Fast vad jag dock har fått är ett par märken vid sidan av magen, ser ut som att jag har blivit piskad eller slagen xD
Citera
2010-12-06, 13:53
Medlem
Enormouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexx
Fast vad jag dock har fått är ett par märken vid sidan av magen, ser ut som att jag har blivit piskad eller slagen xD

Tror det här bildas av ett visst plagg, inte utefter hur du sitter i stolen. Jag hade ett par underkläder som hade ränder som satt hårt mot huden, och det vart märken av det.
Citera
2010-12-06, 13:56
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexx
Jag brukar också sitta i en sne ställning när jag sitter vid datorn (cirka 3-5 timmar dygn). Jag har inte känt av något i ryggen, axlar etc... Fast vad jag dock har fått är ett par märken vid sidan av magen, ser ut som att jag har blivit piskad eller slagen xD

Om du har bristningar är det väl pga att du växer, iallafall så har jag det på ryggen.
Citera
2010-12-06, 15:42
Medlem
6its avatar
Tror inte det är bra på sikt att sitta framför datorn 6 h/dag utan att röra sig nämnvärt annars.
Att sitta snett gör inte saken bättre.

Börja träna och kanske skaffa en bättre stol?
Citera
2010-12-06, 15:53
Medlem
Fashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
Tror inte det är bra på sikt att sitta framför datorn 6 h/dag utan att röra sig nämnvärt annars.
Att sitta snett gör inte saken bättre.

Börja träna och kanske skaffa en bättre stol?

Stolen är bra och dyr, men det enda problemet med den är att jag har en kudde bakom ryggen eftersom stolsryggen är för mycket C-formad för min smak, annars är det en bra stol.
Citera
2010-12-06, 16:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Eftersom du är medveten om att du sitter fel så borde det väl vara lätt att ändra på det?
Felbelastning ger förr eller senare problem om du fortsätter på samma sätt.
Du är ju visserligen i rörelse en del men ta i varje fall pauser från datorn 5-10 minuter då och då. Gå upp och rör på dej, sträck på ryggen och stretcha lite, t.ex. en gång i timmen.
Mvh
Citera
2010-12-06, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fashback

Per vecka:
2h gymnastik i skolan
1,5h ishockey
3h lätt gymnastik, gå runt lite i ca 30min, sedan kasta lite snöboll i 30min, sedan ha lite dragkamp i 30min, såna småsaker i totalt ca 3h.

Klart det räcker, lite träning är alltid bättre än ingen träning alls självklart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in