2010-12-06, 13:32
Medlem
Jahapp då har man vart utan el sedan onsdags. Elräkningen ligger på ca 12.000kr och jag har ingen möjlighet att hosta upp den summan. Har fortum och fick inte dela upp betalningen. Hur gör jag nu?? ringde fortum och sa att jag ville byta elbolag men då sa de att jag var tvungen att betala nätavgiften och den ligger på 9100kr.. hur kan det komma sig när hela räkningen ligger på 12.000? Kan jag ens byta elbolag eller är det bara och vänta tills jag fixat massa pengar. Sitter redan på kronen så det skulle inte göra så mkt om denna hamnade där. Jag kan ju betala en deposition till de nya elbolagen men måste endå betala nätavgiften säger fortum. Fattar ingenting
Citera
2010-12-06, 16:31
Medlem
Maledictuss avatar
Du måste ha nätet hos Fortum, det är det enda bolaget som har ledningarna hos dig. Eftersom du inte betalat nätfakturorna så har du fått elen avstängd och för att Fortum ska koppla på elen igen måste du betala alla nätavgifter (och elhandelsavgifter om du har kvar Fortum) samt alla inkassokostnader, frånkopplingsavgifter osv.

Hur mycket ligger ursprungssumman på? Dvs. utan inkassokostnader och annat?
Man brukar kunna få anstånd/delbetala sin faktura om man bara hör av sig innan den skickats till inkasso/KF.

Kolla med socialen om de kan hjälpa dig med betalningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in