2010-12-06, 03:15
Medlem
hejmittvinterlands avatar
hej, precis skaffat mig en begagnad imac 20" G5
den har ett konstant "hummande" som aldrig ger med sig
har ingen som helst erfarenhet av äldre macar, så undrar är detta normalt?
jag har bara erfarenhet av att macar är tysta. men denna har ju ett par år på nacken (från 2005).
någon som vet något? vill gärna veta om den sjunger på sista värsen liksom ^^
kanske finns det något man kan göra åt saken t om.?
Citera
2010-12-07, 16:46
Medlem
bump?

tänkte att jag skulle kolla fläkten & om där fanns damm, men skruvarna sitter som betong. (visst som tjej har jag kanske inte världens starkaste nypor, men härre min jävul vad dom sitter!) så det gick ju inte. fortfarande ingen som vet ngt?
Citera
2010-12-07, 19:53
Medlem
systems avatar
Svårt att säga utan att höra. Kan du härleda ljudet till något speciellt ställe på datorn? Sedan kan man ju ta reda på hur en slik maskin ser ut på insidan och med lite tur dra rätt slutsats därav.
Citera
2010-12-07, 21:21
Medlem
fixiefyllas avatar
om det är iSight G5:an (den med webbkamera) vill du inte försöka öppna den, det är ett helvetesprojekt även om man är van vid elektronikpill. Den äldre är trevlig att öppna.
jag brukar dammsuga fläktskåran upptill och den bakom foten lite dåochdå (när datorn är avstängd..) på min gamla iMac 20 G5 iSight.. Just nu brummar den också. Kanske dags igen...
Citera
2010-12-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla
om det är iSight G5:an (den med webbkamera) vill du inte försöka öppna den, det är ett helvetesprojekt även om man är van vid elektronikpill. Den äldre är trevlig att öppna.
jag brukar dammsuga fläktskåran upptill och den bakom foten lite dåochdå (när datorn är avstängd..) på min gamla iMac 20 G5 iSight.. Just nu brummar den också. Kanske dags igen...

jaha, nä. det är den G5:an utan isight kamera. men jag kanske ska testa att dammsuga där du sa, och vara noga med att stänga av den. hehe..virrpanna som man är
tack så mycket för tipset. kanske inte kan köra igång nu kl 2 på natten med dammsugningen, men imorgon då är det jag och dammsugarn som dejtar!
Citera
2010-12-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Svårt att säga utan att höra. Kan du härleda ljudet till något speciellt ställe på datorn? Sedan kan man ju ta reda på hur en slik maskin ser ut på insidan och med lite tur dra rätt slutsats därav.

hej, nej alltså - det är inte på ngt särskilt ställe som det låter på. det låter som fläktar typ...
Citera
2010-12-08, 08:08
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejmittvinterland
jaha, nä. det är den G5:an utan isight kamera. men jag kanske ska testa att dammsuga där du sa, och vara noga med att stänga av den. hehe..virrpanna som man är
tack så mycket för tipset. kanske inte kan köra igång nu kl 2 på natten med dammsugningen, men imorgon då är det jag och dammsugarn som dejtar!

Då är den lätt att öppna: Lägg den med skärmen nedåt, lossa skruvarna i botten. Dom går inte att skruva ur helt, bara vrid dom motsols tills det tar stopp. Skruven i mitten, vid nätdelen, kan vara lite kinkig. Ta tag i foten på datorn och lyft bakstycket rakt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in