Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-05, 22:21
Medlem
meches avatar
Jag har börjat fundera en del på att köpa en lägenhet och tankarna går därför kring vad som är mest lönsamt. Använda besparingarna eller att ta ett lån och ha besparingarna kvar? Och om svaret är lån, hur stor del ska jag stoppa in av sparade pengar?
Citera
2010-12-05, 22:31
Medlem
Blygalucass avatar
Väääldigt individuellt beroende på inkomst. Men majoriteten lånar. Jag vet inte vart du bor eller hur mycket du tänkt lägga, men lån är oftast den enda möjliga lösningen. Sen hur mycket du bör lägga själv. Så mycket du bara kan. Det är ju också en investering.
Citera
2010-12-05, 22:31
Medlem
volym123s avatar
Hur mkt sparade pengar har du?
Citera
2010-12-05, 22:37
Medlem
meches avatar
har ungefär 700k spararat och har väl tänkt lägga mellan 300-500, men samtidigt vill jag ogärna börja om med sparandet från början när jag äntligen börjar närma mig första miljonen och jag tror att jag kan få någorlunda avkastning på det jag själv placerar...
Citera
2010-12-05, 22:43
Medlem
Mulas avatar
Det korta svaret är att om du tror du får bättre avkastning på dina sparade pengar än räntan på lånet kostar dig så ska du ta lånet.

Men annars beror det mycket på din egen situation
En anledning att använda sparpengarna är att du blir mindre känslig för räntehöjningar i framtiden som ökar din boendekostnad. Många tycker det är skönt att ha låga eller inga lån också.

En anledning att ta lån är ju att du binder upp ditt sparade kapital i boendet istället för att använda pengarna till något aktivt, som tex att spara i fonder eller göra något som du tycker om att göra (resa eller annat). Det är lite som frågan "amortera eller inte" som en annan aktuell tråd behandlar.
Citera
2010-12-05, 22:56
Medlem
meches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Det korta svaret är att om du tror du får bättre avkastning på dina sparade pengar än räntan på lånet kostar dig så ska du ta lånet.

Klokt, fast det käns också som att det är högre risk på börsen än i en bostad. Men det kanske bara är som jag inbillar mig...
Citera
2010-12-06, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meche
Klokt, fast det käns också som att det är högre risk på börsen än i en bostad. Men det kanske bara är som jag inbillar mig...
Risken på bostaden får du i vilket fall som helst när du köper den. Frågan är bara hur mycket du vill ha kvar att gambla med kontra hur mycket du vill använda som kontantinsats till bostaden. Din exponering blir ju klart större när du köper lägenhet så att inte dega in allt annat på börsen tycker jag känns vettigt. Rent spontant skulle jag säga att du på en 500k lägenhet kan lägga 200k själv och låna 300k. Sen har du 500k att leka med på börsen. Å andra sidan genererar 500k inga stora räntekostnader även om räntan ökar kraftigt, så med tanke på det skulle det vara lugnt med att "bara" betala 100k kontant och lägga resten på börsen. Det är en smaksak helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in