• 1
  • 2
2010-12-06, 02:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Medveten om det men har inte hittat några som helt bevis för att barnvagnsägare har ett straffrättsligt ansvar, därmed torde en polisanmälan va tämligen ineffektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart.Kollberg
Som sagt, börja med att ta ett snack med din hyresvärd. Händer det ingenting efter det kontaktar du räddningstjänsten i din kommun.
Eller myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
http://www.msb.se/sv/
Citera
2010-12-06, 03:31
Medlem
Har också problem med att det är en fitt familj som ställer barnvagnar i trapphuset det är 2 st varav den ena är fastkedjad. Har ringt hyresvärden ett par gånger nu utan att det hänt ett skit, vart vänder man sig när hyresvärden uppenbarligen skiter i det?
Jag har börjat pissa i dom men inte ens det hjälper utan dom står där och blir nerpissade varje kväll, kanske dags att lägga en kabel i dom snart?
Citera
2010-12-06, 03:34
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeifk83
Har också problem med att det är en fitt familj som ställer barnvagnar i trapphuset det är 2 st varav den ena är fastkedjad. Har ringt hyresvärden ett par gånger nu utan att det hänt ett skit, vart vänder man sig när hyresvärden uppenbarligen skiter i det?
Jag har börjat pissa i dom men inte ens det hjälper utan dom står där och blir nerpissade varje kväll, kanske dags att lägga en kabel i dom snart?
Citera
2010-12-06, 04:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeifk83
Har ringt hyresvärden ett par gånger nu utan att det hänt ett skit, vart vänder man sig när hyresvärden uppenbarligen skiter i det?
Lennart Kollberg föreslog räddningstjänsten och jag tog upp myndigheten för samhällskydd och beredskap.
Citera
2010-12-06, 05:25
Medlem
Lennart.Kollbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Medveten om det men har inte hittat några som helt bevis för att barnvagnsägare har ett straffrättsligt ansvar, därmed torde en polisanmälan va tämligen ineffektiv.

Eller myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
http://www.msb.se/sv/

Citat:
Lennart Kollberg föreslog räddningstjänsten och jag tog upp myndigheten för samhällskydd och beredskap.

MSB (Fd Räddningsverket) är en central förvaltningsmyndighet som har tagit fram ett litet informationsblad om frågan, men tillsyn ute i kommunerna utövar dom inte.

Ang Lagen om skydd om olyckor så finns det inte paragraf som uttryckligen säger " att det är förbjuder att ställa barnvagnar i trapphuset". Mig veterligen är det 2 kap. 2§ som reglerar frågan; "..för att hindra eller begränsa skador till följd av brand."

Alltså, ägaren av huset i skälig omfattning vidta de åtgärder som krävs för att hindra eller begränsa skador till följd av brand. Står det barnvagnar och annan bröte ute i trapphuset finns ju risken att det inte går att utrymma vid brand --> skador.

Det vore ju tråkigt om hela somalieklanen skulle duka under pga att en barnvagn var i vägen
Citera
2010-12-06, 11:38
Medlem
ring räddningstjänsten så får dom göra en besiktning. Sen pratar räddningstjänsten med hyresvärden, blir det inte åtgärdat får hyresvärden böta.
Citera
2010-12-06, 22:33
Medlem
Citat:
Dum eller? skriver du nånting så får själv leta upp en källa för att bevisa att du har rätt och någon källa som påvisar att barnvagnsägare har ett straffrättsligt ansvar har du inte lyckats producera...

dina regler är inte mina regler.
Citera
2010-12-07, 14:21
Medlem
thestalkerdudes avatar
Kan du gå som vanligt eller måste du som maka dej in för att komma förbi barnvagnarna? För så länge dom är inte i vägen så ska de vara lungt. Men testa snacka med dom som äger barnvagnarna att dom kan flytta dom så att de är inte i vägen. Sen prata med hyresvärden om dom är för tröga att fatta de
Citera
2010-12-07, 16:59
Medlem
Eller slå en signal till brandskyddsmyndigheten, som inte brukar vara alltför pigga på en massa bråte i trapphusen. De kan säkert göra en inspektion som leder till åtgärder för berörd hyresgäst.
Citera
2011-01-31, 14:56
Medlem
Kingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thestalkerdude
Kan du gå som vanligt eller måste du som maka dej in för att komma förbi barnvagnarna? För så länge dom är inte i vägen så ska de vara lungt. Men testa snacka med dom som äger barnvagnarna att dom kan flytta dom så att de är inte i vägen. Sen prata med hyresvärden om dom är för tröga att fatta de

en liten bump från min sida

På grund av brandsäkerhet får ingenting förvaras i entré eller trappuppgång, såsom

barnvagnar, rullatorer, cyklar, sopor, byggmateriel o dyl. Inte ens en dörrmatta får

finnas i trapphuset. Detta beror på att trappuppgången är en utrymningsväg och

inte får innehålla föremål som kan hindra eller försvåra utrymning. Även små föremål

kan i en rökfylld trappuppgång resultera i att människor ramlar och då blir oförmögna

att ta sig ut på egen hand (Brandskyddslagen)

"Lagen om skydd mot olyckor (LSO 2003:778) innebär att inga lösa eller brännbara föremål får förvaras i trappuppgångar då de riskerar att försvåra eller förhindra en trygg utrymning av byggnaden vid händelse av brand. "

Hyresgäster som inte följer reglerna riskerar därför att bli uppsagda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in