2010-12-05, 21:00
Medlem
hej
jag vill odla citron, men efter att ha läst runt lite på internet så har jag fått reda på att det väldigt sällan blir frukt från frön man tagit direkt ur en citron från ICA.

finns det någonstans där man kan köpa citronfrön just för att få frukt på trädet man odlar?
länka gärna om ni sitter på en sådan länk
Citera
2010-12-05, 21:11
Bannlyst
spelar ingen roll vart fröna kommer ifrån, trivs inte plantan 100% kommer det inga citroner...
Citera
2010-12-05, 21:17
Medlem
MissMyras avatar
En gammal arbetskollega sa till mig att det tar ca 20 år för citronträdet att sätta frukt om du sår från frö.. Vet dock inte om det stämmer, har aldrig testat själv

Men hon sådde ett frö och när vi pratade om dethär så var hennes citronträd 17 år och hade aldrig blommat.. Men hon hade inte tillgång till någon jättebra vinterförvaring till sitt träd, så det kanske oxå kan påverka blommningen. Men det var ett väldigt stort och fint träd iaf!

Som sagt, jag har ingen aning om det stämmer, vidarbefodrar bara vad hon sa till mig
Citera
2010-12-05, 21:43
Medlem
alltså ibland kan man ju gå förbi en plantagenaffär och se en citronplanta runt 1 m med stora citroner.
Citera
2010-12-06, 09:28
Medlem
MissMyras avatar
Ja, men dom citronträden är inte odlade i Sverige... Sen tror jag att man ympar på en gren från ett citronträd på en annan rot, för att träden ska bli mindre och det ska gå fortare att få ut dem till försäljning.
Citera
2010-12-06, 10:18
Medlem
1337lols avatar
Har ett par citronträd som är cirka 10-12 år gamla. Inget har blommat eller burit frukt. Knappa halvmetern höga och rätt tunna stammar.

Mina står inne året runt. Bör man ta ut dem på sommaren?

De får vatten ungefär en gång i veckan, eller när jorden ser torr ut. Bör de få mycket eller lite vatten?

Vill de ha väldigt mycket sol, eller ska man ge dem någon slags näring?
Citera
2010-12-06, 19:20
Medlem
MissMyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337lol
Har ett par citronträd som är cirka 10-12 år gamla. Inget har blommat eller burit frukt. Knappa halvmetern höga och rätt tunna stammar.

Mina står inne året runt. Bör man ta ut dem på sommaren?

De får vatten ungefär en gång i veckan, eller när jorden ser torr ut. Bör de få mycket eller lite vatten?

Vill de ha väldigt mycket sol, eller ska man ge dem någon slags näring?

Dom mår bättre om dom får stå ute på sommaren, i ett soligt och varmt läge. På vintern mår dom bäst om dom får stå lite svalare, ca 5-10 plusgrader och inte helt mörkt.

Citrusträd vill inte torka ut för mycket. Dom vill inte vara konstant dyngsura, men ha en jämn fuktighet i jorden.

Dom vill ha mycket sol och är ganska näringskrävande. Det finns speciell citrusnäring, som innehåller mer järn än vanlig näring. Det finns även speciell citrusjord som innehåller lera och mer järn. Börja ge den näring så kommer den nog börja växa på sig! Men den behöver inte så mkt under vinterhalvåret, när den är i vila. Plantera om på våren vid behov.

Lycka till med odlingen
Citera
2010-12-06, 22:06
Medlem
1337lols avatar
Tack för tipsen, MissMyra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem