2010-12-05, 19:59
Medlem
"Jord ska du åter varda", stämmer detta?
Vad händer egentligen med kroppen efter att man dör? Efter kremering? Efter begravningen?
Stämmer det att vi blir till jord? och nu pratar jag inte religiöst så inga förklaringar där Gud blandas in tack, jag menar rent biologiskt.
Citera
2010-12-05, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av milkskakare
Vad händer egentligen med kroppen efter att man dör? Efter kremering? Efter begravningen?
Stämmer det att vi blir till jord? och nu pratar jag inte religiöst så inga förklaringar där Gud blandas in tack, jag menar rent biologiskt.
Efter begravning så blir vi ju till jord men efter kremering så vet jag inte riktigt.
Citera
2010-12-05, 20:03
Medlem
Citat:

Kort svar, JA. Vi består av biologiskt material så...ja
Citera
2010-12-05, 20:05
Medlem
Saprofyter angriper kroppen och bryter helt enkelt ned den till koldioxid, metan, vatten med mera. Någon djupare förklaring än så kan jag tyvärr inte ge dig.
Citera
2010-12-05, 20:06
Medlem
Efter kremering blir vi aska och av askan blir vi en form av jord.

Vid begravning ruttnar vi sönder och blir en annan form av jord.

Allt organiskt (ej organisk vätska) blir tillslut jord. De du har i krukorna i vardagsrummet kan en gång i tiden vara huvudet på en mammut.
Citera
2010-12-05, 20:09
Medlem
allt låter vettigt. Men det här med askan? vad händer med den? är det också organiskt material?

"jord ska du åter bli" - finns det något alls som inte stämmer´, eller stämmer det i alla avseenden?
Citera
2010-12-05, 20:10
Bannlyst
Tror bestämt att jag har lite Hitler jord här i en blomkruka.
Citera
2010-12-05, 21:32
Medlem
Dudemaisters avatar
Citat:
allt låter vettigt. Men det här med askan? vad händer med den? är det också organiskt material?

"jord ska du åter bli" - finns det något alls som inte stämmer´, eller stämmer det i alla avseenden?

Mofasa ger en bra förklaring till det åt simba i lejonkungen
Citera
2010-12-05, 22:29
Medlem
cp-apas avatar
Precis Circle of Life. http://www.youtube.com/watch?v=vX07j9SDFcc
Citera
2010-12-29, 19:00
Medlem
Hur fort/långsamt går den nedbrytande processen? Om jag gräver upp och öppnar en kista som legat under jord i säg 20 år, hur kommer kroppen se ut?
Citera
2010-12-29, 19:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen
Hur fort/långsamt går den nedbrytande processen? Om jag gräver upp och öppnar en kista som legat under jord i säg 20 år, hur kommer kroppen se ut?

Det beror helt på omständigheterna men om vi säger så här, dina ben kommer ligga en lång tid.
Citera
2011-01-01, 21:00
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalen

Det beror på. Uppe i Örnsköldsvik, där jag växte upp, så säger man att efter 25 år är det inte något kvar i en grav, så då kan man gräva ned något nytt där. På Gotland däremot är marken kalkrik, så skeletten bevaras. (Hörde jag i allafall för länge sedan?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in