Eftersom bostadssituationen är så dålig i Stockholm är det nästintill omöjligt för en framtida student att hitta förstahandskontrakt på de vanliga sätten och svårt nog att jaga andrahandskontrakt även om man har hyggliga kontakter. Därför undrar jag om det finns några hyresvärdar, privata eller kommunala, som det faktiskt går att göra något så oortodoxt som att skriva ett brev till där man redogör för hur ens situation ser ut.
Jag oroar mig inte för att en eventuell hyresvärd skulle skratta åt mig, det förutsätter jag att vissa kommer att göra, men eftersom jag planerar att studera på HHS i stockholm, har goda betyg, samt ytterligare kvalifikationer (längre tid boende utomlands, tvåspråkig examen, volontärarbetare etc.) torde jag ändå vara intressant som klient jämfört med övriga sökande. Nu vet jag i och för sig att det här är Sverige, och att systemet att belöna duktiga studenter inte är lika utbrett som i övriga världen, men man kunde ju tänka sig att det fanns åtminstone någon hyresvärd som nappar på detta. Därför frågar jag er om ni någonsin hört talas om någon som gjort såhär och lyckats, eller kanske rentav gjort detta själv, och i så fall vilken/vilka hyresvärd/ar man borde vända sig till först.