Citat:
Ursprungligen postat av Chigolo
Bump
Kan en ominstallation av firmware fixa det? Hur funkar en sån uppdateringen? Alltså vad gör operativsystemet för att göra det? Installerar den vid boot och riskerar att fucka hela maskinen?
Skäll först ut din kusin för att hon slarvat bort systemskivan, gå sedan till en macbutik och köp Snow Leopard. (Kostar endast några hundringar. 300 har jag för mig. Naturligtvis får din kusin betala det.)
Hon får inte med de alla bra program hon fick med datorn, då de ligger på systemskivorna som följde med datorn, men hon får ju skylla sig själv. Hon får köpa det senare i så fall.
Jag förstår inte varför folk hela tiden slarvar bort systemskivorna. Det verkar vara allmänt för alla nya mac-användare. SPARA SKIVORNA FÖR GUDS SKULL!!
Sorry, det var inte dig jag skällde på, utan alla som är som din kusin, som bara ställer upp datorn, och kastar allt annat. (Är du säker på att systemskivorna inte ligger någonstans i någon kartong?)
Det är exakt så här en mac beter sig när systemskivan är för gammal, så jag misstänker att din brända skiva är första releasen av systemet. Datorn i sig släpptes efter att systemskivan skapades, så vissa drivrutiner saknas. (Se till att du får senaste uppdateringen på skivan du köper)
Om en ny skiva inte fungerar, då måste det vara fel på DVD-läsaren, men det är osannolikt.
Sedan som svar på din senaste fråga: Nej, någon "ominstallation av firmware" kommer inte lösa problemet. Se till att köra med en riktig skiva bara.
Ett annat alternativ är om ni har tillgång till en annan mac. Då kan ni boota hennes Mac i "Target Disk Mode" och formatera från den andra datorn. Det kommer dock inte hjälpa med installationen, då ni för att installera måste ha en fungerande skiva.
EDIT: Se sedan till att tvinga din kusin att lära sig lösenordet. Det är en annan sak som är skrämmande. Man skall inte köra på autoinloggning, då glömmer man lösenordet. Ställ om hennes dator till att fråga efter lösenordet vid varje start (stäng av autoinloggningen).